Aktivita 3.7.

 
Názov aktivity: Pamiatky okolo nás.
Špecifický cieľ: Implementácia Školského vzdelávacieho programu, inovácia foriem a metód vzdelávania.
Cieľ aktivity: Cieľom je prehĺbiť pozitívny vzťah mladých ľudí ku kultúrnemu dedičstvu, vzbudiť ich záujem o regionálnu históriu, spoznanie dejín kultúrnych pamiatok v blízkom okolí.
Trvanie aktivity: 24 mesiacov (10/2009 – 09/2011)
Popis aktivity: V rámci aktivity budú realizované činnosti:
• 3.7.1. Teoretická časť
• 3.7.2. Praktická časť
• 3.7.3. Prezentácia výstupov
Cieľová skupina: Žiaci školy: žiaci (50 osôb) – vek 6-15 rokov
Koordinátor: Mgr. Marta Labantová
Odbor.personál: 5 osôb
Výdavky: 7 983,21 EUR
Výstupy aktivity: • Plán pre praktickú časť (tematický plán: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Teoretická časť
• Prezentácie (učebný materiál: 10 ks) – kontrolný bod činnosti: Praktická časť – využitie: výuka
• Multimediálna vernisáž (učebný materiál: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Prezentácia výstupov – využitie: výuka
• Metodický materiál pre využitie metódy (metodický materiál: 1 ks) – využitie: výuka

 

Hodnotenie aktivity koordinátorom:

Hrady a zámky tvoria neodmysliteľnú súčasť minulosti. Svedčia o dávnej dobe, v ktorej žili králi, ale i poddaní, ktorí museli od svitu do mrku pracovať, aby si zadovážili skromné živobytie. Táto doba bola označovaná za dobu stredoveku, kedy človek bol mnohokrát vazalom svojho pána a jeho život bol ohraničený prácou. Práve v tejto dobe ťažkej životnej situácie boli rukami poddaných postavené pre nás dve vzácne historické pamiatky – zámok v Niedzici a hrad v Starej Ľubovni. Oba staviteľské skvosty boli priam ideálne pre našu aktivitu s názvom Pamiatky okolo nás, pretože sa rozprestierajú v blízkom okolí našej školy – zámok patrí poľskému mestečku Niedzica, ktoré v minulosti bolo súčasťou Zamaguria a hrad sa týči nad našim okresným mestom Stará Ľubovňa.

Pri poznávaní hradu a zámku sa naši žiaci zaoberali históriou, čiže precvičovali si predmet dejepis v praxi. Naše putovanie za poznaním sa začínalo v Niedzici a Starej Ľubovni. Cieľom našej cesty boli staviteľské objekty, v ktorých v minulosti sídlili králi. Ešte pred samotnou cestou odborní pracovníci sa so žiakmi rozprávali na tému hrady a zámky, spoločne so žiakmi charakterizovali ich prvky staviteľstva.

Po prvej návšteve hradu a zámku žiaci vyjadrili svoje dojmy a pocity na papier, kde kreslili to, čo na vlastné oči videli. Nezaoberali sa však podrobne zariadením, ale iba vizuálne spracovali vonkajšiu podobu zámku a hradu.

Ďalšie stretnutia boli zamerané na opätovné bližšie spoznávanie objektov minulosti. Zameriavali sme sa hlavne na historické fakty, pokúšali sme sa z výkladu sprievodcov popísať, čo bolo na hrade a zámku spoločné, či jestvovali nejaké spoločné črty stavieb. Zaujímali sme sa aj o panovníkov, ich životné ciele a osudy, zistili sme, že takmer každý panovník mal zložitý životný osud. Dokonca sme si vypočuli mnoho legiend a povestí o stavbách.

V Niedzici nás na prvý pohľad zaujala studňa lásky, do ktorej skočila nešťastne zamilovaná dcéra majiteľa zámku pre nenaplnenú lásku k vyvolenému mládencovi. Práve aj predmet studne bol úlohou žiakov zakresľovať na papier.

Každý rod, o ktorom sme sa dopočuli, že sídlil na hrade či zámku, mal svoj erb. Tie sme opäť kreslili na papier a vytvárali sme si z kresieb nástenku, ktorá zdobila steny našej školy.

Celé mesiace trvania aktivity sme žili témou hrad a zámok. Stotožňovali sme sa kresbami s kráľom a kráľovnou, ktorým zámok či hrad patrili a navštívili ho. Kreslili sme si ich šaty, rozprávali sme sa o plesoch, ktoré preslávili históriu našej oblasti. Nezabudli sme ani na nepriateľské vpády nepriateľov, ktorých vidinou bolo zmocniť sa slávy a prerušiť panovanie panovníkov.

Našou úlohou bolo aj porovnávať interiérové vybavenie stavieb. Mnohokrát sme žasli, akí šikovní boli stavitelia minulej doby. Obzerali sme krásne drevené nábytky, ktoré boli pozlátené drahými kovmi, vnímali sme jednoduchosť, ale krásu jedální, spální, spoločenských miestností, v ktorých sa stretávali páni oblastí rokovali o budúcnosti a prosperite stavieb.

Výsledkom našej práci boli nielen spomienky na exkurzie, ktoré nám dlho ostanú v pamäti, ale aj hmotné diela našej usilovnej práci. Či už kresby a maľby hradu a zámku, či opisy stavieb, výstavky našich prác, ale aj metodický materiál či vizuálne spracované multimediálne prezentácie budú ešte dlho svedčiť o tom, že aj keď minulosť je už dávno preč, my si ju vážime, chránime, zveľaďujeme s odkazom pre budúce generácie, že hrady a zámky patria k hrdej minulosti, dobe, kedy sláva a pád vládli svetom.

 

Začiatok realizácie projektu

Škola začala realizáciu aktivít projektu.

Oboznámenia sa s cieľom projektu

Prvé stretnutie koordinátora s odbornými pracovníkmi sa uskutočnilo v popoludňajších hodinách v budove školy. Stretnutie sa týkalo informácií o projekte. Hodnotilo sa, čo bude realizované v rámci aktivity, čo je  cieľom  aktivity.  Na rad prišlo taktiež aj rozdelenie úloh, kládli sa princípy, ako sa bude postupovať  pri práci v teréne, vzhľadom na to, že obec […]

Analýza aktivity

 Stretnutie koordinátora s odbornými pracovníkmi sa uskutočnilo v budove našej školy. Zhodnotili sa výstupy doterajšej práce.   Zároveň sa diskutovalo o zameraní aktivity na ďalšie obdobie. Boli podané plány na návštevy Ľubovnianskeho hradu, ako aj poľského zámku v Niedzeci .  Podávali sa návrhy na deň exkurzie, vyberali sa predbežné dátumy uskutočnenia exkurzie,  predbežne sa zisťovala dostupnosť […]

Návšteva Ľubovnianskeho hradu

Z mapovania dreveníc  sa spracovali materiály, zistilo sa, že niektoré fotografie sú nekvalitné, ďalej sa porovnávali drevenice, čo majú spoločné a čo odlišné. Zisťovalo sa podľa fotografií, či dom je obývaný, či majiteľ žije v obci, koľko domov sme už zaznamenali a koľko nám ešte ostalo. 

Čo ma zaujalo na Ľubovnianskom hrade

Hrad, ktorý sme navštívili so žiakmi, žiakov veľmi zaujal, záujem každého žiaka bol individuálny. Dievčatá zaujalo hlavne bývanie, ako niekedy žilo panstvo, aké mali zariadenie. Chlapcov zaujala najmä miestnosť s poľovníckymi trofejami a zvieratami. Najväčší zážitok mali z vyhliadkovej veže, kde mohli vidieť na všetky svetové strany. Keďže počasie im prialo, tak videli až Pieniny. […]

Návšteva Ľubovnianskeho hradu

Žiaci po uskutočnenej návšteve hradu v Starej Ľubovni zobrazovali rôznymi maliarskymi technikami na výkres stavbu hradu. Zároveň zakresľovali aj predmety nachádzajúce sa priamo na hrade.  Dievčatá zaujalo hlavne bývanie, spôsob, ako niekedy žilo panstvo, ale aj druhy zariadenia v interiéroch. Chlapcov zaujala najmä miestnosť s poľovníckymi trofejami a vypchatými zvieratami. 

Čo ma zaujalo na Ľubovnianskom hrade

Žiaci po absolvovanej návšteve Ľubovnianskeho hradu načrtli hrad, určitú časť stavby alebo predmet, ktorý ich zaujal pri prehliadke hradu.

Ľubovniansky hrad

Žiaci samostatne vytvárali tematickú prezentáciu na tému “Čo ma zaujalo na Ľubovnianskom hrade”. Vlastné postrehy, zážitky znázornili prostredníctvom IKT techniky. Zaujímavé práce vyjadrovali vzťah žiakov k histórií a životu v minulých dobách.

História Ľubovnianskeho hradu

Popoludnie opäť patrilo žiakom. Žiaci individuálne tvorili tematické prezentácie na tému História Ľubovnianskeho hradu. Zameriavali sa na historický vývoj hradu, jeho obývanosť, ako aj šľachtické rody sídliace na hrade. Prezentácie vytvárali v programe Microsoft Office PowerPoint, ako aj v programe Microsoft Office Word, ktorý následne archivovali v tlačenej papierovej forme.

Šľachtické rody

Žiaci pomocou počítačov z internetu začali spracovávať informácie a získané podklady z návštevy hradu a začali vytvárať prezentácie o šľachtických rodoch, ktoré žili na Ľubovnianskom hrade.

Návšteva Niedzeckeho zámku

Žiaci sa pod vedením odborných pracovníkov zúčastnili návštevy Niedzeckého zámku. Oboznámili sa s jeho históriou a obhliadli si hradný areál. Úlohou exkurzie bolo zameranie sa hlavne na súvislosti s hradom v Starej Ľubovni, pričom sa dôraz kládol na detaily zhodnosti oboch historických stavieb.

Vyhodnotenie práce

Na stretnutí odborných pracovníkov sa zhodnotila doterajšia práca. Porovnanie života na hrade v Starej Ľubovni a zámku v Niedzeci. Zameranie aktivity na ďalšie obdobie.

Niedzicky zámok

“Spoločne so žiakmi sme sa pod vedením odborných pracovníkoch zúčastnili návštevy Niedzeckého zámku v Poľsku. Cieľom bolo oboznámiť sa s jeho históriou, ako aj obhliadnuť areál zámku. Nezabudli sme ani na vytvorenie fotodokumentácie približujúcej nadobudnuté zážitky pri návšteve Niedzeckého zámku.

Náčrt zámku

Žiaci po uskutočnenej návšteve zámku v Niedzeci zobrazovali rôznymi maliarskymi technikami na výkres stavbu zámku, ako aj areál, na ktorom sa stavba nachádza. Zakresľovali aj predmety nachádzajúce sa na zámku v Niedzeci, ktoré postrehli pri jeho prehliadke. Práce žiakov boli k nahliadnutiu vystavené na školskej chodbe.

Náčrt zámku

Žiaci po uskutočnenej návšteve zámku v Niedzeci zobrazovali rôznymi maliarskymi technikami na výkres stavbu zámku, ako aj areál, na ktorom sa stavba nachádza. Zakresľovali aj predmety nachádzajúce sa na zámku v Niedzeci, ktoré postrehli pri jeho prehliadke. Práce žiakov boli k nahliadnutiu vystavené na školskej chodbe.

Zámok – Niedzeca

Spoločne so žiakmi sme moderným autobusom vyrazili na „výlet“ do cudzej krajiny – Poľska, ktoré sa nachádza iba pár minút cesty od miesta našej školy. Cieľom exkurzie bol týčiaci sa Niedzecký zámok na vysokej skale. Zákutia zámku sme odhaľovali v sprievode sprievodcov, ktorí nás oboznamovali s históriou zámku. Zaujímali sme sa o majiteľov zámku, rekonštrukciu […]

Stretnutie s odbornými pracovníkmi

     Stretnutie s odbornými pracovníkmi sa nieslo v duchu vyhodnotenia doterajšej práce. Spoločnou komparáciou sme hodnotili práce odborných pracovníkov a žiakov. Zhodnotili sme klady a nedostatky, ktoré prinieslo obdobie výkonu práce.

Stretnutie s odbornými pracovníkmi

Popoludnie sme strávili v priestoroch školy za účelom stretnutia s odbornými pracovníkmi, kedy sme zhodnotili  doterajšiu prácu.  Parciálnym cieľom stretnutia bolo spracovanie podkladov a úvodná príprava tematickej  prezentácie k danej problematike.

Ukončenie realizácie aktivity a celého projektu

Škola úspešne ukončila realizáciu aktivity, a to v rámci schváleného harmonogramu, s dosiahnutím plánovaného cieľa, plánovaných výstupov a naplnením ba prekročením plánovaných hodnôt merných ukazovateľov.

Starovek

6. ročník – Dejepis
Na hodine dejepisu vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania starovek.
Úlohy im boli interpretované prostredníctvom interaktívnej tabule a boli pripravené vo formáte PowerPoint. Využili sme prezentáciu s názvom Pamiatky okolo nás.
Žiaci počas výkladu vizuálne sledovali prezentáciu o hrade a zámku a živote v ňom.
Vo fixačnej fáze vyučovacej hodiny žiaci vypracovávali interaktívny test, v úlohách si vyberali z odpovedí, ktorých správnosť bola vyhodnocovaná automaticky.
Žiaci pracovali s prezentáciou v rámci triednej skupiny.

Prvé spišské mestá

6. ročník – Regionálna výchova
V rámci vyučovacej hodiny bola využitá prezentácia Pamiatky okolo nás, v ktorej si hlavné úlohy zahrali žiaci našej školy.
Prostredníctvom nej si oživili spomienky keď navštívili mestá na Spiši.
V malých testových úlohách a pracovných listoch si overili svoje poznatky z hudobnej výchovy a výtvarnej výchovy.
Záver sa niesol v dobrej nálade.

Erb

5. ročník – Regionálna výchova
Na hodine regionálnej výchovy vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku heraldiky .
Žiaci počas výkladu vizuálne sledovali prezentáciu spišské mesta a ich erby, hlavné sa zamerali na vývoj erbu a čo je charakteristické pre jeho vývoj.
Vo fixačnej fáze vyučovacej hodiny žiaci vypracovávali interaktívny test, v úlohách si vyberali z odpovedí.
Žiaci v závere navrhovali aj svoje erby.

Aké sú prvé mestá

5. ročník – Dejepis
Na vyučovacej hodine žiaci pracovali s IKT tabuľou, na ktorej sa im otvorila prezentácia ‘Pamiatky okolo nás’.
Počas vysvetľovania učiva žiaci zároveň sledovali prezentáciu o spišských mestách, ktorý im priblížil vysvetľovanú problematiku.
Následne žiaci hlasovacím zariadením hlasovali za správnu odpoveď v testovej časti, ktorý im následne vyhodnotil mieru ich správnych odpovedí.
V závere hodiny žiaci pracovali aj s pracovnými listami.
Využili sme aj publikáciu – 700 slovenských hradov , zámkov …- Ján Lacika.

Erb mesta

6. ročník – Regionálna výchova
Na hodine regionálnej výchovy vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku heraldiky .
Žiaci počas výkladu vizuálne sledovali prezentáciu spišské mesta a ich erby, hlavné sa zamerali na vývoj erbu a čo je charakteristické pre jeho vývoj.
Vo fixačnej fáze vyučovacej hodiny žiaci vypracovávali interaktívny test, v úlohách si vyberali z odpovedí. Žiaci v závere navrhovali aj svoje erby.

Čo sme sa naučili – opakovanie

7. ročník – Dejepis
V rámci hodiny zameranej na upevňovanie vedomostí z tematického celku Habsburská monarchia v novoveku bol využitý interaktívny modul s názvom ‘Mária Terézia’ a prezentácia ‘Pamiatky okolo nás’ /Ľubovniansky hrad a Niedzecky zámok/ .
Žiaci si najprv zopakovali informácie o živote a diele Márie Terézie, najmä reformy, porovnávali život na hrade a zámku pomocou teoretickej časti modulu a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou modulu zistili mieru svojich vedomostí.
Pri testovej častí používali hlasovacie zariadenie, čo bola pre nich novinka, spolu sme si potom test vyhodnotili.
Na záver sme si ešte urobili test ktorý bol za modulom.
Test im vyhodnotil správnosť testových položiek automaticky, v závere zistili svoju percentuálnu úspešnosť v teste.

Ako sa žilo na úsvite dejín

5. ročník – Dejepis
Na záver tematického celku a v rámci zopakovania a upevnenia si učiva bola použitá prezentácia ‘Ľudová architektúra’ a knihy o architektúre, Drevenice v Haligovciach a vo Veľkej Lesnej.
Žiaci si najprv zopakovali informácie v teoretickej časti vzdelávacieho modulu, čím si upevnili svoje poznatky.
Záver bol veľmi zaujímavý, žiaci sa zahrali na architektov a robili makety a plány domov.
Pracovali v skupinách a makety vytvárali podľa oblasti a vývoja.

Upevňovanie vedomostí

8. ročník – Slovenský jazyk
Cieľom hodiny bolo upevniť vedomosti žiakov o literárnom pojme denník a pridať informácie o živote A. M. Beňovského.
Zdôrazniť najmä fakt, že aj náš kraj je spojený s jeho dobrodružným životom. Na to žiaci prišli po otvorení a prezretí prezentácie ‘Čo spája kráľa Madagaskaru s Ľubovnianskym hradom’ na interaktívnej tabuli.

Slovensko si hľadá svoju cestu

9. ročník – Dejepis
Na hodine dejepisu vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku života v SR. Žiaci počas výkladu vizuálne sledovali interaktívny modul o živote na dedine, ako žili, čo robili, kde bývali a aké podmienky mali na život.
Vo fixačnej fáze vyučovacej hodiny žiaci vypracovávali interaktívny test v module, v úlohách si vyberali z odpovedí, ktorých správnosť bola vyhodnocovaná automaticky. Žiaci pracovali s modulom každý sám v počítačovej učebni.

Čo sme sa naučili

8. ročník – Dejepis
V rámci hodiny zameranej na upevňovanie vedomostí, bol využitý interaktívny modul s názvom prezentácia ‘Pamiatky okolo nás’ /Ľubovniansky hrad a Niedzecký zámok/ .
Žiaci si najprv zopakovali informácie , porovnávali život na hrade a zámku pomocou teoretickej časti modulu a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou modulu zistili mieru svojich vedomostí. Pri testovej častí používali hlasovacie zariadenie, čo bola pre nich novinka, spolu sme si potom test vyhodnotili. Na záver sme si ešte urobili test ktorý bol za modulom.
Test im vyhodnotil správnosť testových položiek automaticky, v závere zistili svoju percentuálnu úspešnosť v teste.

Kde sme bývali v minulosti, kde bývame dnes

5. ročník – Dejepis
Žiaci si najprv zopakovali informácie o bývaní pomocou teoretickej časti z prezentácie ‘Chráňme dedičstvo našich predkov’ a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou prezentácie zistili aké získali vedomostí a poznatky.
Pracovné listy vypracoval každý sám a potom si navzájom opravovali a zároveň rozprávali o tom ako sa bývalo v minulosti a porovnávali so súčasnosťou, mohli sa k tomu ešte vrátiť. Práca s listami bola veľmi zaujímavá, pretože tam mali aj dokresľovať a zaujala ich hlavne tajnička.

Ako si človek vytváral rodinu

5. ročník – Dejepis
Na vyučovacej hodine žiaci pracovali s IKT tabuľou, na ktorej sa im otvorila prezentácia ‘Pamiatky okolo nás’. Počas vysvetľovania učiva žiaci zároveň sledovali prezentáciu o spišských mestách, ktorý im priblížil vysvetľovanú problematiku. Následne žiaci hlasovacím zariadením hlasovali za správnu odpoveď v testovej časti, ktorý im následne vyhodnotil mieru ich správnych odpovedí. V závere hodiny žiaci pracovali aj s pracovnými listami. Využili sme aj publikáciu – 700 slovenských hradov , zámkov …- Ján Lacika.

Spoznávame hmotne pamiatky

5.ročník – Dejepis
V rámci vyučovacej hodiny bola využitá prezentácia Pamiatky okolo nás, v ktorej si hlavné úlohy zahrali žiaci našej školy. Prostredníctvom nej si oživili spomienky keď navštívili miesta so starými domami. V malých testových úlohách a pracovných listoch si overili svoje poznatky z hudobnej výchovy a výtvarnej výchovy. Záver sa niesol v dobrej nálade.