Aktivita 3.1.

 
Názov aktivity: Chráňme dedičstvo našich predkov.
Špecifický cieľ: Implementácia Školského vzdelávacieho programu, inovácia foriem a metód vzdelávania.
Cieľ aktivity: Analýza vzťahu žiakov k objektom ľudovej architektúry ako nositeľa kultúrnej kontinuity národa. Prehĺbenie pozitívneho vzťahu k. národnému dedičstvu. Vzbudenie záujmu o ochranu ľudovej architektúry a jej zachovanie ako svedka minulosti.
Trvanie aktivity: 24 mesiacov (10/2009 – 09/2011)
Popis aktivity: V rámci aktivity budú realizované činnosti:
• 3.1.1. Príprava aktivity
• 3.1.2. Práca v teréne
• 3.1.3. Práca v škole
• 3.1.4. Súťažná výstavka prác žiakov
• 3.1.5. Spracovanie záznamu zážitkov a činností
Cieľová skupina: Žiaci školy: žiaci (50 osôb) – vek 6-15 rokov
Koordinátor: Mgr. Marta Labantová
Odbor.personál: 5 osôb
Výdavky: 4 872,28 EUR
Výstupy aktivity: • Učebný materiál o ľudovej architektúre v blízkom okolí (učebný materiál: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Spracovanie záznamu zážitkov a činností – využitie: výuka
• Stála výstavka prác žiakov v tematickom priestore školy (odborná učebňa: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Súťažná výstavka prác žiakov – využitie: výuka
• Metodický materiál pre využitie metódy (metodický materiál: 1 ks) – využitie: výuka
• Učebné pomôcky (didaktický prostriedok: 20 ks) – využitie: výuka

 

Hodnotenie aktivity koordinátorom:

Aktivita bola zameraná na skúmanie ľudovej architektúry, ktorú namáhavou prácou stavali ruky našich predkov. Žiaci našej školy pod dozorom odborných pracovníkov mapovali jednotlivé prvky ľudovej architektúry v podobe dreveníc, ktoré sa rozprestierajú v intraviláne spomínaných obcí.

Prvotná úloha spočívala v monitorovaní chalúp, ktoré sa rozprestierajú v obciach. Pozorne sme prešli celú dedinu – a to Haligovce i Veľkú Lesnú, aby sme zistili, koľko dreveníc sa v obciach nachádza. Následne sme zistili informácie o majiteľoch obcí, na ktorých sme sa obrátili s prosbou o zmapovanie dreveníc z vnútra, čiže interiérové zmapovanie zariadenia drevených stavieb.

Po zmapovaní lokality dreveníc sme sa vybrali so žiakmi so skicárom v ruke do terénu. Najprv sme drevenice poprezerali zvonku, následne sme jednoduchými skicami zachytili ich stavebnú orientáciu, materiál stavby a podobne. Zameriavali sme sa na jednoduché, no podstatné prvky tej doby, a to formu strechu, typ okien a okeníc, stavebný materiál stien a podobne. Dôraz sme kládli na vyrezávané prvky – a to lemy okien, ktoré boli vyrezávané v starodávnom štýle a natierané lakom, pre vyššiu odolnosť proti nepriaznivým poveternostným podmienkam.

Po zaznamenaní skíc na papier sme sa vydali na ďalšiu cestu nášho putovania po stavbách našich predkov. Tentokrát na rad prišiel interiér. Pri vstupe do „šine“ odvšadiaľ na nás dýchala minulosť. Vôkol nás bolo cítiť vôňu starého dreva, ktoré bolo v tej dome jediným stavebným materiálom, keďže lesy navôkol poskytovali túto vzácnu surovinu vo veľkej miere. Očarili nás malebné steny so šikmými obrazmi, ktoré zdobili fresky a maľby svätcov, ako aj formy vešania obrazov. Tie nezdobili stenu vo vertikálnom smere, ako dnešné obrazy, ale viseli na stene zošikmene. Naši predkovia verili, že svätec, ktorý sa na človeka pozerá, mu musí hľadieť priamo do očí. No nezameriavali sme sa iba na obrazy, ale aj ostatné časti zariadenia. Porovnávali sme typ usporiadania izieb v domoch, kde vo väčšine drevenica pozostávala okrem predsiene z veľkej izby, v ktorej sa spalo, varilo, jedlo, pralo a podobne. Bola to univerzálna miestnosť, kde sa život človeka odohrával v celom svojom rozmere – od narodenia až po smrť. Žiaci pozorovali inventár domov a neraz sa aj čudovali, ako naši predkovia žili. Pre nás pohodlné mäkké postele boli v tej dobe nepoznané – spali na doskách zbitých z dreva, na ktorých bola v tkaných plachtách utláčaná slama, ktorá mala funkciu tepla. Poväčšine malé deti spali na peci, ktorý slúžil okrem účelov varenia aj na vyhrievanie izby. „Kredenec“ pozostával z police na domáce nástroje potrebné pri varení – miska, gornek, vareha a podobne.

Po viackrát opakovaných návštevách dreveníc sme sa dokonale stotožnili s minulosťou, mali sme šancu stotožniť sa so životom našich starých rodičov, ktorí nepoznali moderné zariadenia domov, ktoré sú už pre dnešného človeka samozrejmosťou. Svoje pocity z návštev, ako aj zážitky z aktivity sme dávali na papier vo forme písomných slohov, no najmä kresieb, ktorými sme vizuálne dopĺňali to, čo sme na vlastné oči videli. Výsledkom aktivity sú nielen mnohé spomienky na minulosť, ale najmä hmotné predmety – kresby, nástenky, prezentácie, metodické príručky. Veríme, že aktivita je pre nás cenná, keďže my, ľudia dnešných čias, musíme chrániť to, čo v pote tváre a mozoľnatými rukami vytvorili naši predkovia.

 

Začiatok realizácie projektu

Škola začala realizáciu aktivít projektu.

Cieľ aktivity

Prvé stretnutie koordinátora s odbornými pracovníkmi sa konalo v budove základnej školy .  Témou bolo podať informácie o projekte a  cieľ projektu.  Informácie sa týkali  činnosti v rámci projektu. Koordinátorka zároveň informovala  zúčastnených o metódach a práci na tomto projekte a plánovaní   aktivít.

Zhodnotenie práce

Stretnutie koordinátora sa uskutočnilo s odbornými pracovníkmi. Cieľom stretnutia bolo zhodnotenie doterajšej práce.   Kládli sa požiadavky na nasledujúcu prácu so žiakmi. Dohodlo sa, že spoločne so žiakmi sa budú  navštevovať drevenice a uskutoční sa mapovanie drevenice v obci Haligovce – bude sa porovnávať  horný koniec  s dolným  koncom obce. Porovnávať sa budú typy domov, orientácia […]

Mapovanie dreveníc

Žiaci pokračovali v mapovaní dreveníc v obci Haligovce. Zmapovaním sa zistilo, že drevených domov je v obci ešte dosť, hoci prevažne nie sú obývané. Veľa domov už len chátra.  Mnohé z nich slúžia ako miesta letnej či zimnej rekreácie, majú charakter chalupy.  V domoch sa menia okná, sú netypické pre drevenice. Menia sa strechy, ktoré […]

Drevenice

Žiaci pokračovali v mapovaní dreveníc v obci Haligovce. Zmapovaním sa zistilo, že drevených domov je v obci ešte dosť, hoci prevažne nie sú obývané. Mnohé z nich slúžia ako miesta letnej či zimnej rekreácie, majú charakter chalupy. Niektoré z navštívených dreveníc majú v súčasnosti zmenený interiér, ktorý už nie je pôvodný, ale nahradený modernejšími časťami […]

Zhodnotenie práce

Stretnutie patrilo vyhodnoteniu aktivity, vytkli sa nedostatky, ktoré sme sa snažili eliminovať. Úlohou stretnutia bolo podať návrhy na spracovávanie materiálu o hrade, ktorý sme spoločne so žiakmi navštívili.

Skanzen – St.Ľubovňa

Cieľom aktivity v teréne bolo mapovanie dreveníc v skanzene. Našou cieľovou drevenicou sa stala drevenica z Veľkej Lesnej. Porovnávali sme jej architektúru s ostatnými drevenicami, pričom sme dbali nielen na komparáciu so susednými drevenicami lokalizovanými v skanzene, ale aj porovnávali videnú drevenicu s drevenicami, ktoré sa nachádzajú na území obce Veľká Lesná. Zistili sme, že […]

Skanzen – St.Ľubovňa

Naša cesta viedla do Starej Ľubovne. Tentokrát cieľom našej cesty nebol hrad, ale skanzen. Počas exkurzie sme prezerali starodávne domce, ktoré sú k dispozícií v skanzene. Pozornosť sme upriamili na výstavbu, ako aj zariadenia dreveníc. Všímali sme si starodávne nábytky, štýl zariadenia izby, ako aj rozmiestnenie parciálnych interiérových častí drevenice. Vnímali sme spôsob života v […]

Stretnutie s odbornými pracovníkmi

Popoludnie patrilo stretnutiu s odbornými pracovníkmi, ako zároveň aj zhodnoteniu doterajšej práce. Zároveň sme počas aktivity dohadovali ďalší postup práce, začali sme skúmanie zariadenia v dreveniciach. Pomocou komparácie sme hodnotili zariadenie minulosti so zariadením súčasnosti.

Mapovanie dreveníc

Pri aktivite Chráňme dedičstvo našich predkov sme samozrejme navštívili i drevenice v susednej obci – Veľká Lesná. Spoločne so žiakmi sme navštevovali a mapovali drevenice -v obci Veľká Lesná. Zároveň sme drevené domy porovnávali s domcami, ktoré sme videli pri rôznych návštevách u príbuzných. Zameriavali sme sa na výstavbu domov, materiál, z ktorého sú drevenice […]

Skanzen – Bardejov

Naša exkurzia tentokrát viedla do východoslovenského mestečka Bardejov. Našim cieľom neboli vychýrené kúpele, ale skanzen. V ňom sme mapovali starodávne drevenice a porovnávali ich s drevenicami v našej obci. Všímali sme si ich zariadenie, rozmiestnenie izieb a izbových zariadení, dôraz sme kládli na typické zvláštnosti jednotlivých drevených domcov. Drevenice sme fotografovali, z fotiek sme vyberali […]

Drevenice – Haligovce

Cieľom popoludnia bola návšteva niektorých dreveníc v obci Haligovce. Po predošlom súhlase majiteľov drevených domcov sme preskúmali zariadenia v niektorých dreveniciach. Zaoberali sme sa jednotlivými nábytkovými časťami, ako napríklad stolmi, stoličkami, skriňami, posteľami. Zvlášť sme pozornosť venovali starobylým obrazom zdobiacim steny izieb. Zistili sme, že takmer všetky obrazy mali náboženský motív a sprevádzali obyvateľov dreveníc […]

Kreslenie dreveníc

Žiaci našej školy sa tentokrát popasovali s výtvarným nadaním. Ich úlohou bolo nakresliť na výkres drevenice, ktoré sa nachádzajú na území Haligoviec a Veľkej Lesnej. Svoju fantáziu obohatili o rôzne ornamenty dreveníc, ktorými boli našimi predkami zdobené okenné rámy. Maľby kreslili rôznymi technikami a využívali pri nich rozličné výtvarné pomôcky. Práce našich žiakov sú vystavené […]

Stretnutie s odbornými pracovníkmi

Cieľom aktivity bolo stretnutie s odbornými pracovníkmi, na ktorom sme zhodnotili  doterajšiu prácu zo zrealizovaného mapovania dreveníc v obci . Zároveň sme rozdelili ďalšie úlohy , ktorých náplňou je začať pracovať na príprave didaktických pomôcok.

Makety dveveníc

Popoludnie sa v škole nieslo v duchu maľovania. Úlohou žiakov 7. ročníka bolo zhotovovať makety drevených domov. Fantázií sa medze nekládli, jediné kritérium, ktorým sa riadili, bolo vytvárať zmenšeniny dreveníc, ktoré pri predošlých návštevách videli. Žiaci pracovali s papierovým materiálom, najprv kreslili náčrt, a následne zhotovovali priestorovú maketu domčeka. Makety maľovali nielen pastelkami, ale využiť […]

Drevenice – Veľká Lesná

Mapovanie stavebných drevených zariadení v obci, návšteva dreveníc po dohodnutí s majiteľmi, vytváranie podrobnej fotodokumentácie navštívených interiérov dreveníc, zaznamenanie pôvodných interiérových zariadení drevených domcov, komparácia zariadení so súčasným moderným inventárom jednotlivých obytných častí domov

Stretnutie s odb. pracovníkmi

Stretnutie s odbornými pracovníkmi. Podrobná analýza výstupov z terénu, vytknutie nedostatkov počas mapovania terénu, nedostatočná fotodokumentácia, kvalita vybraných snímiek, absencia majiteľov dreveníc pri plánovanej návšteve. Prehodnotenie vykázaného materiálu a spol. vytvorenie didaktických pomôcok. Prehodnotenie vykázaného materiálu a spoločná analýza vytvorených didaktických pomôcok – prezentácie, pracovné listy.

Ukončenie realizácie aktivity a celého projektu

Škola úspešne ukončila realizáciu aktivity, a to v rámci schváleného harmonogramu, s dosiahnutím plánovaného cieľa, plánovaných výstupov a naplnením ba prekročením plánovaných hodnôt merných ukazovateľov.

Stopy minulosti okolo nás

5. ročník – Dejepis
Na hodine dejepisu počas výkladu vizuálne sledovali prezentáciu – ‘Ľubovniansky hrad a Niedzecky zámok’, kde sledovali aké pamiatky sa zachovali na Ľubovnianskom hrade a Niedzeckom zámku, zároveň ich porovnávali.
Táto prezentácia bola použitá aj pri záverečnom opakovaní, tým si upevnili vedomosti a poznatky.

Ako sa bývalo v minulosti

5. ročník – Dejepis
Žiaci si najprv zopakovali informácie o bývaní pomocou teoretickej časti z prezentácie ‘Chráňme dedičstvo našich predkov’ a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou prezentácie zistili aké získali vedomostí a poznatky.
Pracovné listy vypracoval každý sám a potom si navzájom opravovali a zároveň rozprávali o tom ako sa bývalo v minulosti a porovnávali so súčasnosťou, mohli sa k tomu ešte vrátiť.
Práca s listami bola veľmi zaujímavá, pretože tam mali aj dokresľovať a zaujala ich hlavne tajnička.

Život v SR

9. ročník – Dejepis
Na hodine dejepisu vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku o ‘Života v SR’.
Žiaci počas výkladu vizuálne sledovali interaktívny modul o živote na dedine, ako žili čo robili, kde bývali a aké podmienky mali na život.
Vo fixačnej fáze vyučovacej hodiny žiaci vypracovávali interaktívny test v module, v úlohách si vyberali z odpovedí, ktorých správnosť bola vyhodnocovaná automaticky.
Žiaci pracovali s modulom v každý sám v počítačovej učebni.

Ľudové tradície

5. ročník – Regionálna výchova
Na vyučovacej hodine žiaci pracovali s IKT tabuľou, na ktorej sa im otvorila prezentácia Chráňme dedičstvo našich predkov.
Počas vysvetľovania učiva žiaci zároveň sledovali prezentáciu o dedinách Haligovce a Veľká Lesná, ktorý im priblížil vysvetľovanú problematiku.
Následne žiaci hlasovacím zariadením hlasovali za správnu odpoveď v testovej časti.
V závere hodiny žiaci pracovali aj s pracovnými listami.

Ľudové tradície

5. ročník – Regionálna výchova
Na hodine regionálnej výchovy vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku vývoja remesiel v našom regióne .
Žiaci pracovali aj s knihami o remeslách ktoré boli charakteristické v našej dedine, napr. Košikárstvo – P. Juriga.
Na záver hodiny žiaci pracovali s pracovnými listami, kde uplatnili svoje výtvarné zručnosti a robili aj svoje návrhy.

Ľudové tradície

6. ročník – Regionálna výchova
Na hodine regionálnej výchove vyučujúca priblížila žiakom v úvodnej časti život na dedine ktorý je spojený aj s tradíciami.
Žiaci počas výkladu sledovali prezentáciu, ako a z čoho stavali svoje príbytky, aký typ stavby používali.
Tento modul vyučujúca použila aj vo fixačnej fáze vyuč. hodiny a zároveň v testovej časti žiaci si preverili a upevnili svoje vedomosti.

Remeslá

5. ročník – Regionálna výchova
Počas vyučovacej hodiny bola využitá časť modulu Chráňme dedičstvo našich predkov, zameraná na umenie a remesla.
Žiaci pomocou kníh o remeslách si osvojovali jednotlivé etapy vývoja a oboznámili sa s ich problematikou.
Ďalej s významnými drevenými stavbami nielen u nás, ale aj v skanzenoch ktoré navštívili.
Osvojené vedomosti si žiaci overili v testovacej časti modulu.
V záverečnej časti sme zhodnotili využitie základných princípov pri stavbe domov v jednotlivých regiónoch, význam skanzenov pre dnešok.

Ľudové remeslá

6. ročník – Regionálna výchova
Na hodine regionálnej výchovy vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku vývoja remesiel v našom regióne .
Žiaci pracovali aj s knihami o remeslách ktoré boli charakteristické v našej dedine. Košikárstvo, Drotárstvo.
Na záver hodiny žiaci pracovali s pracovnými listami, kde uplatnili svoje výtvarné zručnosti.

Ľudové remeslá

6. ročník – Regionálna výchova
Na záver tematického celku a v rámci zopakovania a upevnenia si učiva bol využitý vzdelávací modul – Interiér dreveníc.
Žiaci si najprv zopakovali informácie v teoretickej časti modulu, čím si upevnili svoje poznatky.
Neskôr si tieto vedomosti mohli overiť v teste ktorý bol súčasťou modulu.
Znovu pracovali s knihami o remeslách ale aj s knihami o architektúre, kde porovnávali výstavbu v minulosti a dnes.

Hmotné pramene

5. ročník – Dejepis
Na vyučovacej hodine žiaci pracovali s interaktívnou tabuľou, na ktorej sa im otvorila prezentácia ‘Chráňme dedičstvo našich predkov’.
Počas vysvetľovania učiva žiaci zároveň sledovali prezentáciu o bývaní na dedine, ktorý im priblížil vysvetľovanú problematiku.
Následne žiaci hlasovacím zariadením hlasovali za správnu odpoveď v testovej časti, ktorý im následne vyhodnotil mieru ich správnych odpovedí.
V závere hodiny žiaci pracovali aj s pracovnými listami.

Kde sme bývali v minulosti, kde bývame dnes

5. ročník – Dejepis
Na záver tematického celku a v rámci zopakovania a upevnenia si učiva bol využitý vzdelávací modul – ‘Interiér dreveníc’, ‘Drevenice v obci Haligovce’ a ‘Drevenice v obci Veľká Lesná’.
Žiaci si najprv zopakovali informácie v teoretickej časti vzdelávacieho modulu, čím si upevnili svoje poznatky. Neskôr si tieto vedomosti mohli overiť v teste ktorý bol súčasťou modulu.
Znovu pracovali s knihami o remeslách ale aj s knihami o architektúre, kde porovnávali výstavbu v minulosti a dnes.

Staré remeslá

5. ročník – Dejepis
Na hodine dejepisu vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku vývoja remesiel v našom regióne .
Žiaci pracovali aj s knihami o remeslách ktoré boli charakteristické v našej dedine.
Na záver hodiny žiaci pracovali s pracovnými listami, kde uplatnili svoje výtvarné zručnosti.

Ľudové piesne

5. ročník – Slovenský jazyk
Na hodine sme vianočnými piesňami – koledami navodili vianočnú atmosféru. Pokračovali sme v besede o zvykoch a tradíciách na Slovensku. V našom regióne je ešte stále zvykom ‘chodiť po kolede’. Nie všetci žiaci mali možnosť takéto koledovanie zažiť, a preto sme boli veľmi radi, že súčasťou projektu sa stalo aj uchovávanie tradícií a zvykov a vytvorila sa prezentácia a videozáznam o vianočnom koledovaní. Na interaktívnej tabuli sme spustili prezentáciu Vianočná koleda a sprítomnili pre všetkých to, čo nám zanechali predkovia.

Vianočné pozdravy

7. ročník – Slovenský jazyk
Na poslednej hodine pred Vianocami sme besedovali o vianočných zvykoch typických pre Slovensko. Žiaci z Veľkej Lesnej uviedli, že u nich sa ešte stále zachováva zvyk chodenia s koledou. Aby si aj ostatní dokázali predstaviť, čo to znamená, premietli sme prezentáciu Vianočná koleda, ktorej súčasťou je aj videozáznam koledovania. Po tomto navodení vianočnej atmosféry žiaci tvorili sami vianočné pozdravy.

Ako sa žilo na úsvite dejín

5. ročník – Dejepis
Žiaci si najprv zopakovali informácie o bývaní pomocou teoretickej časti z prezentácie ‘Chráňme dedičstvo našich predkov’ a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou prezentácie zistili aké získali vedomostí a poznatky.
Pracovné listy vypracoval každý sám a potom si navzájom opravovali a zároveň rozprávali o tom ako sa bývalo v minulosti a porovnávali so súčasnosťou, mohli sa k tomu ešte vrátiť. Práca s listami bola veľmi zaujímavá, pretože tam mali aj dokresľovať a zaujala ich hlavne tajnička.

Náradie na dedine

6. ročník – Regionálna výchova
Náš školský vzdelávací program sme doplnili regionálnou výchovou, kde sa učíme okrem iného o živote predkov v našom regióne. Na vyučovacej hodine, ktorá bola zameraná na priblíženie žiakom náradia používaného pri prácach v poľnohospodárstve aj v domácnosti, som využila daný modul premietnutý na interaktívnej tabuli. Žiaci získali poznatky nielen z poznania náradia ale aj z ich pomenovania v goralčine. V záverečnej fixačnej časti hodiny som využila aj pracovný list. Vypracovaním pracovného listu som dostala spätnú väzbu učiva.

Spoznávanie ľudovej architektúry

6. ročník – Regionálna výchova
Na vyučovacej hodine, ktorá bola zameraná na priblíženie žiakom ľudovej architektúry nášho regiónu, som využila daný modul premietnutý na interaktívnej tabuli. Žiaci získali poznatky nielen z ľudovej architektúry ale aj z pomenovaní v goralčine.

Vznik nového štátu a život v SR

9. ročník – Dejepis
Na hodine dejepisu vyučujúca priblížila počas expozičnej fázy vyučovania problematiku o ‘Života v SR’. Žiaci počas výkladu vizuálne sledovali interaktívny modul o živote na dedine, ako žili čo robili, kde bývali a aké podmienky mali na život.
Vo fixačnej fáze vyučovacej hodiny žiaci vypracovávali interaktívny test v module, v úlohách si vyberali z odpovedí, ktorých správnosť bola vyhodnocovaná automaticky. Žiaci pracovali s modulom v každý sám v počítačovej učebni.

Drevenice v našich obciach

6. ročník – Regionálna výchova
Na vyučovacej hodine, ktorá bola zameraná priblížiť žiakom bývanie našich predkov, som využila daný modul premietnutý na interaktívnej tabuli. Žiaci získali poznatky o bývaní, stavbe dreveníc a ich pomenovania v goralčine.
V záverečnej fixačnej časti hodiny som využila aj pracovný list. Vypracovaním pracovného listu som dostala spätnú väzbu učiva.

Kde sme byvali v minulosti a kde býv. dnes

5. ročník – Dejepis
Žiaci si najprv zopakovali informácie o bývaní pomocou teoretickej časti z prezentácie ‘Chráňme dedičstvo našich predkov’ a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou prezentácie zistili aké získali vedomostí a poznatky.
Pracovné listy vypracoval každý sám a potom si navzájom opravovali a zároveň rozprávali o tom ako sa bývalo v minulosti a porovnávali so súčasnosťou, mohli sa k tomu ešte vrátiť. Práca s listami bola veľmi zaujímavá, pretože tam mali aj dokresľovať a zaujala ich hlavne tajnička.

Kde sme bývali v minulosti a kde bývame dnes

5. ročník – Dejepis
Na hodine dejepisu počas výkladu vizuálne sledovali prezentáciu – ‘Ľubovniansky hrad a Niedzecký zámok’, kde sledovali aké pamiatky sa zachovali na Ľubovnianskom hrade a Niedzeckom zámku, zároveň ich porovnávali.
Táto prezentácia bola použitá aj pri záverečnom opakovaní, tým si upevnili vedomosti a poznatky.

Ideme s koledou

5. ročník – Slovenský jazyk
Na hodine žiaci rozprávali, čo všetko o kolede vedia – všetky informácie sme zapisovali na obrázok kresleného betlehemu na interaktívnej tabuli. Odpovedali na otázky, prečo práve betlehem je najdôležitejší, čo znamená koleda v ich živote, kedy sa koledy počúvajú, ako vznikli. Vyvodili sme definíciu koledy ako literárneho pojmu. V záverečnej fáze hodiny sme besedovali o miestnych zvykoch a tradíciách. Na interaktívnej tabuli sme si premietli prezentáciu Betlehemská hra a pozreli si záznam ľudovej hry, s ktorou aj v súčasnosti chodievajú mladí chlapci koledovať na Štedrý deň.

Dávnoveké Grécko

6.ročník – Dejepis
V záverečnej fixačnej časti vyučovacej hodiny bola využitá teoretická aj testová časť interaktívneho modulu s názvom Grécka kultúra.
Žiaci sa oboznámili s osobnosťou Pytagoras, Tales, zároveň hovorili o ich živote a využitie ich teórie v praxi.
Následne si svoje vedomosti otestovali a zistili mieru zapamätaných poznatkov.

Kto ochraňuje historické pamiatky

5.ročník – Dejepis
V rámci hodiny zameranej na upevňovanie vedomostí z tematického celku bol využitý interaktívny modul s názvom ‘Chráňme dedičstvo našich predkova’ a prezentácia ‘Pamiatky okolo nás’ /Ľubovniansky hrad a Niedzecký zámok/ .
Žiaci si najprv zopakovali informácie o pamiatkach , porovnávali život na hrade a zámku pomocou teoretickej časti modulu a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou modulu zistili mieru svojich vedomostí. Pri testovej častí používali hlasovacie zariadenie, čo bola pre nich novinka, spolu sme si potom test vyhodnotili. Na záver sme si ešte urobili test ktorý bol za modulom.
Test im vyhodnotil správnosť testových položiek automaticky, v závere zistili svoju percentuálnu úspešnosť v teste.

Výtvarná kultúra – Druhy remesiel

9.ročník – Výtvarná výchova
Počas vyučovacej hodiny bola využitá časť modulu Chráňme dedičstva vo našich predkov, zameraná na umenie a remesla. Žiaci pomocou kníh o remeslách si osvojovali jednotlivé etapy vývoja a oboznámili sa s ich problematikou. Ďalej s významnými drevenými stavbami nielen u nás, ale aj v skanzenoch ktoré navštívili. Osvojené vedomosti si žiaci overili v testovacej časti modulu. V záverečnej časti sme zhodnotili využitie základných princípov pri stavbe domov v jednotlivých regiónoch, význam skanzenov pre dnešok.

Ako sa žilo na úsvite dejín

5.ročník – Dejepis
V rámci vyučovacej hodiny bola využitá prezentácia Chráňme dedičstvo našich predkov, v ktorej si hlavné úlohy zahrali žiaci našej školy. Prostredníctvom nej si oživili spomienky keď navštívili skanzen a niektoré domy v dedine. V malých testových úlohách a pracovných listoch si overili svoje poznatky z hudobnej výchovy a výtvarnej výchovy. Záver sa niesol v dobrej nálade.

Barokový objekt – Anjel

8.ročník – Výchova umením
Počas hodiny Výtvarnej výchovy si žiaci zopakovali poznatky z dejín výtvarného umenia a detailnejšie sa oboznámili s barokovou kultúrou, čo im pomohlo k tomu, aby dokázali stvárniť konkrétny námet – Anjela. Modul Dejiny výtvarného umenia, ktorý sme pri tejto príležitosti využili im bližšie objasnil hlavné znaky a typické barok. Spoločné hodnotenie v závere hodiny prispelo k správnemu pochopeniu barokových zákonov spomínaného obdobia.

Obydlia v minulosti

5.ročník – Dejepis
Žiaci si najprv zopakovali informácie o bývaní pomocou teoretickej časti z prezentácie ‘Chráňme dedičstvo našich predkov’ a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou prezentácie zistili aké získali vedomostí a poznatky.
Pracovné listy vypracoval každý sám a potom si navzájom opravovali a zároveň rozprávali o tom ako sa bývalo v minulosti a porovnávali so súčasnosťou, mohli sa k tomu ešte vrátiť. Práca s listami bola veľmi zaujímavá, pretože tam mali aj dokresľovať a zaujala ich hlavne tajnička.

Spoznávanie ľudovej architektúry v zamagurských obciach Veľká Lesná a Haligovce

6.ročník – Regionálna výchova
Cieľom tejto aktivity bolo pochopiť a spoznať spôsob života našich prastarých rodičov a ich každodenné činnosti. Žiaci sa týmto spôsobom dozvedeli ako naši predkovia kedysi žili, čo sme si z ich zvykov ponechali. Dozvedeli sa o pôvode a vzniku dreveníc, ktorých je v týchto sledovaných obciach neúrekom. Prezentácia je doplnená aj o rôzne zaujímavé videá, pohľad do vnútra drevenice. V závere si žiaci svoje získané vedomosti overili v krátkom kvíze.

Kto žil v stredovekom štáte

6.ročník – Dejepis
Žiaci si najprv zopakovali informácie o bývaní pomocou teoretickej časti z prezentácie ‘Chráňme dedičstvo našich predkov’ a neskôr pomocou individuálnej práce s testovou časťou prezentácie zistili aké získali vedomostí a poznatky.
Pracovné listy vypracoval každý sám a potom si navzájom opravovali a zároveň rozprávali o tom ako sa bývalo v minulosti a porovnávali so súčasnosťou, mohli sa k tomu ešte vrátiť. Práca s listami bola veľmi zaujímavá, pretože tam mali aj dokresľovať a zaujala ich hlavne tajnička.

Kto ochraňuje historické pamiatky

5. ročník – Dejepis
V rámci vyučovacej hodiny bola využitá prezentácia Pamiatky okolo nás, v ktorej si hlavné úlohy zahrali žiaci našej školy. Prostredníctvom nej si oživili spomienky keď navštívili mestá na Spiši. V malých testových úlohách a pracovných listoch si overili svoje poznatky z hudobnej výchovy a výtvarnej výchovy. Záver sa niesol v dobrej nálade.

Vianočná koleda

8. ročník – Slovenský jazyk
Na hodine žiaci rozprávali, čo všetko o kolede vedia – všetky informácie sme zapisovali na obrázok kresleného betlehemu na interaktívnej tabuli. Odpovedali na otázky, prečo práve betlehem je najdôležitejší, čo znamená koleda v ich živote, kedy sa koledy počúvajú, ako vznikli. Vyvodili sme definíciu koledy ako literárneho pojmu. V záverečnej fáze hodiny sme besedovali o miestnych zvykoch a tradíciách. Na interaktívnej tabuli sme si premietli prezentáciu Betlehemská hra a pozreli si záznam ľudovej hry, s ktorou aj v súčasnosti chodievajú mladí chlapci koledovať na Štedrý deň.

Ako sa žilo na úsvite dejín

5. ročník – Dejepis
Na vyučovacej hodine žiaci pracovali s IKT tabuľou, na ktorej sa im otvorila prezentácia Pamiatky okolo nás. Počas vysvetľovania učiva žiaci zároveň sledovali prezentáciu o spišských mestách, ktorý im priblížil vysvetľovanú problematiku. Následne žiaci hlasovacím zariadením hlasovali za správnu odpoveď v testovej časti, ktorý im následne vyhodnotil mieru ich správnych odpovedí. V závere hodiny žiaci pracovali aj s pracovnými listami.

Ideme s koledou

5. ročník – Slovenský jazyk
Na hodine žiaci rozprávali, čo všetko o kolede vedia – všetky informácie sme zapisovali na obrázok kresleného betlehemu na interaktívnej tabuli. Odpovedali na otázky, prečo práve betlehem je najdôležitejší, čo znamená koleda v ich živote, kedy sa koledy počúvajú, ako vznikli. Vyvodili sme definíciu koledy ako literárneho pojmu. V záverečnej fáze hodiny sme besedovali o miestnych zvykoch a tradíciách. Na interaktívnej tabuli sme si premietli prezentáciu Betlehemská hra a pozreli si záznam ľudovej hry, s ktorou aj v súčasnosti chodievajú mladí chlapci koledovať na Štedrý deň.

Kde sme bývali v minulosti a kde bývame dnes

5. ročník – Dejepis
V rámci vyučovacej hodiny bola využitá prezentácia Chráňme dedičstvo našich predkov, v ktorej si hlavné úlohy zahrali žiaci našej školy. Prostredníctvom nej si oživili spomienky kde sme spali, sedeli a hrali sa. V malých testových úlohách a pracovných listoch si overili svoje poznatky z hudobnej výchovy a výtvarnej výchovy. Záver sa niesol v dobrej nálade.

Podnety tradičných remesiel

7. ročník – Výtvarná výchova
Aj v tejto triede na záver tematického celku a v rámci zopakovania a upevnenia si učiva bola použitá prezentácia Ľudová architektúra a knihy o remeslách..
Žiaci si najprv zopakovali informácie v teoretickej časti modulu, čím si upevnili svoje poznatky. Záver bol veľmi zaujímavý, žiaci sa zahrali na remeselníkov a vytvárali predmety dennej spotreby ktoré niekedy ľudia používali pre svoj život. Žiak pracoval každý sám, každý sám bol svoj remeselník a platilo heslo ‘Remeslo má zlaté dno’.