Aktivita 3.3.

 
Názov aktivity: Prevencia proti závislostiam a kriminalite.
Špecifický cieľ: Implementácia Školského vzdelávacieho programu, inovácia foriem a metód vzdelávania.
Cieľ aktivity: Zapojiť žiakov do aktívnej diskusie o negatívnych vplyvoch drog a omamných látok, pomocou moderných technológií (audio a videozáznam, internet) zachytávať, spracúvať a uverejňovať názory žiakov aj názory okolia (učitelia, rodičia, odborníci, abstinujúci závislí) na problematiku drog, omamných látok, alkoholu a kriminalitu spojenú so zneužívaním týchto látok.
Trvanie aktivity: 24 mesiacov (10/2009 – 09/2011)
Popis aktivity: V rámci aktivity budú realizované činnosti:
• 3.3.1. Príprava aktivity
• 3.3.2. Teoretická príprava – prednášky, besedy
• 3.3.3. Samostatná práca žiakov
Cieľová skupina: Žiaci školy: žiaci (50 osôb) – vek 6-15 rokov
Koordinátor: Mgr. Zuzana Poláčková
Odbor.personál: 7 osôb
Výdavky: 2 201,25 EUR
Výstupy aktivity: • Plán (tematický plán: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Príprava aktivity
• Prezentácie (učebný materiál: 5 ks) – kontrolný bod činnosti: Samostatná práca žiakov
• Metodický materiál pre využitie metódy (metodický materiál: 1 ks) – využitie: výuka

 

Hodnotenie aktivity koordinátorom:

Každý človek má jediný najväčší dar, ktorým je zdravie. Práve táto myšlienka nás sprevádzala počas 24 mesiacov, počas ktorých sme pracovali s našimi žiakmi a snažili sme sa im rôznymi aktivitami priblížiť, že zdravie máme len jedno a že patrí medzi najvzácnejší dar každého z nás.

Už mladí žiaci vedia, že zdravie si ničíme mnohokrát neúmyselne. Práve týmto neúmyselným a nepremysleným negatívom sú drogy. Problematika drog bola žiakom približovaná rôznymi aktivitami, pri ktorých žiaci vlastným myslením a postrehmi so života sa prihovárali ostatným spolužiakom.

Úvodné stretnutie so žiakmi sa nieslo v duchu preverovania prvotných skúseností našich žiakov s drogami. Formou dotazníka, ktorí vypracovali odborní pracovníci aktivity projektu, sme zisťovali, do akej miery ovplyvňujú všedné drogy život našich žiakov. Dotazník bol zameraný na ľahšie formy drog – a to cigariet, alkoholu, ale aj ťažších druhov – marihuana, hašiš a pod. Problematika bola doplnená aj o problematiku zabíjakov voľného času – počítačov, televízie, nákupov a podobne.

Po vyhodnotení aktivity a zmapovaní najväčších problémov žiakov s drogami sme pristúpili k samotnej práci so žiakmi. Prostredníctvom rôznych aktivít sme pracovali s cieľovými skupinami žiakov, ktorí patrili do všetkých vekových kategórií – od malých prváčikov po dospievajúcich deviatakov.

Žiaci prácou s odbornými pracovníkmi poznávali samých seba a svoju silu, odhaľovali svoje vnútro pred sebou samým, odhaľovali problémy, ktoré ich trápia. Formy práce, ktorými zisťovali svoje nedostatky, boli rôzneho druhu – od individuálnej práce cez skupinovú, formou hier, brainstormingu až po prezentácie a vytvorené krátke videofilmy.

Odozvou na prednášané témy odbornými pracovníkmi alebo špecialistami v drogových závislostiach boli plagáty, rozsiahle postery, príbehy, v ktorých protagonistami boli žiaci sami. Zisťovali sme, čo robia s našim telom drogy, ako ovplyvňujú náš výkon v škole, ako narúšajú vzťahy s blízkymi – rodičmi, súrodencami, kamarátmi, okolím.

Prednáškami sme žiakov utvrdili v tom, že drogy delíme na ľahké a tvrdé, veľmi nebezpečné a nebezpečné. Niektoré drogy majú rôzne účinky na organizmus, od omamných cez psychotropné. Každá droga, ktorú žiak požije, má vplyv na jeho ďalšie konanie. Aktivitami sme žiakov upozorňovali na to, že drogy vyúsťujú do rôznych trestných činností. Krádeže, lúpeže, ohrozovanie života, znásilnenia až vraždy sú negatívnym dôsledkom doby, ktorá je priam dobou drogových závislostí.

Zoznamovali sme sa s netypickými drogovými závislosťami, o ktorých mnohí ani netušili, že dokážu po psychickej stránke ovplyvňovať konanie človeka. Ide o patologické hráčstvo na automatoch, chorobné nakupovanie, časté hranie internetových hier, pozeranie seriálov a podobne. Človek stráca kontrolu nad sebou samým a žiaci formou koláži, básni a príbehov vyjadrovali svoje postoje k týmto formám závislostí. Keďže v každom z nás drieme herecké či básnické nadanie, svoj talent účastníci aktivity odhaľovali písaním básni a dramatizáciou protidrogových aktivít.

Záverom aktivity bola myšlienka, že drogy sú okolo nás, striehnu na nás za rohom ulice, v škole, medzi kamarátmi a len uvedomelý človek vie, že siahnutie po tejto omamnej látke prináša iba dočasné odtrhnutie od reality, no smutnú až tragickú budúcnosť.

Aktivitu sme obohatili nielen pravidelnou prácou so žiakmi, ale aj tvorbou metodickej príručky o drogách a ich závislostiach, ako aj prezentáciami, ktoré sú vytvorené pre žiakov, aby stále mali na zreteli, že droga je začarovaný kruh, z ktorého niet úniku.

 

Začiatok realizácie projektu

Škola začala realizáciu aktivít projektu.

Rozdelenie úloh

Odborný pracovníci si stanovili časový harmonogram besied, prednášok a aktivít s deťmi.

Dotazník

Žiaci anonymne vyplňovali dotazník. Získané informácie o ich vedomostiach, skúsenostiach so závislostiami, ale aj zachytenie postoja žiakov k drogám viedol k ďalšiemu plánovaniu čiastkových úloh aktivity.

Poznaj sám seba a svoju silu

Uskutočnila sa beseda na tému „Poznaj sám seba a svoju silu“. Najprv sa diskutovalo o príjemných situáciách, následne sa začalo rozprávať o veciach smutných alebo nepríjemných, o neúspechoch. Deti boli vyzvané k tomu, aby samy navrhovali, ako sa dá zvládnuť aj to negatívne. V druhej časti aktivity vytvorili deti prezentácie na danú tému.

Čo viem o droge

Žiaci vyjadrili svoje skúsenosti a vlastný postoj k drogám v besede na tému „Čo viem o droge“. Zaoberali sa tvorbou plagátov, ktoré znázorňovali jednotlivé druhy drog a ich vplyv na človeka.

Čo robia s naším telom drogy

Žiaci vyjadrovali svoje postrehy vnímané v bežnom živote, ako aj prostredníctvom médií (televízia, internet, časopisy…). Záver patril literárnym zručnostiam žiakov, kedy prejavili svoj postoj k drogám a vytvorili opis človeka závislého od drog.

Na čom záleží

Žiaci diskutovali o tom, na čom v živote záleží. Prostredníctvom internetu a časopisu Čistý Deň mali možnosť oboznámiť sa aj s názormi abstinujúcich závislých, so skúsenosťami rodičov, ktorých deti podľahli závislostiam. Vypracovali koláže, ktorými jednoznačne potvrdili, že im záleží skutočne na niečom celkom inom ako na drogách.

Moderní otroci

Beseda bola zameraná na návykové látky, ktorými sú najmä cigarety, alkohol a drogy a ich vplyvu na človeka. Po stručnej úvodnej besede prišiel na rad brainstorming. Zistilo sa, že väčšina ľudí dnešných čias je závislá na mobiloch, počítačoch a internete, televízii, seriáloch, gamblingu (hráčstvo na automatoch). V závere žiaci vytvorili plagát vypovedajúci o moderných otrokoch […]

Čo nám škodí, Zdravý verzus závislý, Čo robia s naším telom drogy, Čo viem o droge alebo závislosti

Prednášky na dané témy prebiehala predovšetkým formou dialógu. Časť diskusie sa týkala aj stresových situácií. Žiaci mali možnosť si vyskúšať aj testovanie pľúc poškodených častým fajčením.

Čo nám škodí

Žiaci postupne odhaľovali známe i nové závislosti ľudí (od kávy, alkoholu, cigariet, čokolády, hracích automatov, mobilov …). V druhej časti opäť sa dostali k slovu ich šikovné ruky a veľká fantázia. Vytvorené práce potešia nielen farebnosťou, ale aj svojím posolstvom.

Hodnotenie činnosti

Stretnutie odborných pracovníkov a koordinátora. Účastníci oboznámili prítomných s aktivitami, ktoré za dané obdobie uskutočnili. Koordinátor sledoval či sa realizujú v súlade s časovými plánmi. Hodnotili sa prezentácie žiakov, vyberali sa najlepšie, najvýstižnejšie práce. Na záver sa upresnili termíny plánovaných aktivít.

Kto sú závisláci

Žiaci vyhľadávali zaujímavé príbehy na internete, príbehy ľudí, ktorí podľahli závislostiam. Pracovali v 3-členných skupinách. V druhej časti zaznamenali najdôležitejšie údaje na výkresy.

Dramatizácie najzaujímavejších príbehov

Diskusia o tom, kto sú to závisláci, ako vyzerajú, odkiaľ pochádzajú. Prišlo sa na to, že nemajú spoločné charakteristiky. Boli to rôznorodí ľudia s jednou spoločnou vlastnosťou – boli nešťastní, nevedeli si nájsť miesto v živote.

Prednášky: Keď nám niekto ubližuje, Šikanovanie, Prevencia závislosti, Kto sú závisláci

Keď nám niekto ubližuje: Žiaci si vypočuli prednášku na tému šikanovanie. V diskusii boli upozornení na to, že ľahostajnosť k bolesti, k ubližovaniu otvára cestu k násiliu, ktoré sa v konečnom dôsledku môže obrátiť proti nám všetkým, nikto sa už nebude môcť cítiť v bezpečí. V každej spoločnosti nás chránia zákony, preto ich musí každý […]

Ako povedať droge nie

Z predchádzajúcich stretnutí už majú žiaci viacero skúsenosti, aj keď iba fiktívnych, s tým, ako mnohí podľahli drogovej závislosti. Na začiatku prebehla diskusia o tom, prečo ľudia podliehajú závislostiam (mali možnosť využiť vedomosti aj z doobedňajšej prednášky). Následne sa hovorilo o odmietaní. Odb. pracovníčka ich oboznámila s najčastejšími formami, ako povedať nie. Následne si ich […]

Šikanovanie

Beseda so žiakmi na tému „šikanovanie“ bola doplnená brainstormingom na danú problematiku, pomocou ktorej žiaci lepšie pochopili problém šikany. Svoje postrehy zachytili v tematických plagátoch vypovedajúcich o ich vnímaní tohto problému.

Prevencia šikanovania

Žiaci si vypočuli prednášku na tému šikanovanie. V diskusii boli upozornení na to, že ľahostajnosť k bolesti, k ubližovaniu otvára cestu k násiliu, ktoré sa v konečnom dôsledku môže obrátiť proti nám všetkým, nikto sa už nebude môcť cítiť v bezpečí.

Hľadáme príčiny

Žiaci opäť pracovali so známymi príbehmi. Tentoraz rozmýšľali o tom, prečo došlo k vzniku závislosti. Mali za úlohu sústrediť sa na koniec príbehu, ktorý bol vo väčšine prípadov tragický, a pokúsiť sa vysvetliť, prečo to tak dopadlo. Mali tiež navrhnúť, ako by sa mali správať rodičia, kamaráti, okolie voči závislým. Veľa sa diskutovalo aj o […]

Hodnotenie činnosti

Odborní pracovníci sa stretli, aby prezentovali nakoľko sa im podarilo zvládnuť to, čo si na začiatku aktivity naplánovali. Podľa toho sa čiastočne upravili aj ich časovo-tematické plány. Opäť sa zdôraznil význam samostatnej práce žiakov. Boli stanovené termíny odovzdania digitálnych prezentácií.

Predvádzame si dramatizácie

Žiaci vytvorili scénku, kde riešili problémy so závislosťami. Mohli využiť aj farby na tvár, aby aj takýmto spôsobom utvrdili charakter svojich postáv.

Anketové lístky

Žiaci si vypočuli krátky úvod o tom, čo je to anketa, na čo slúži, ako sa vyhodnocuje. Potom formou brainstormingu navrhovali, čo by sa chceli dozvedieť. Po usmernení, čomu sa vyhnúť a ako správne formulovať otázky, boli vyzvaní, aby vytvorili 10 anketových otázok, ktoré by získavali údaje z oblasti závislostí.

Alkohol a cigarety – problém legálnych drog

Diskusia o škodlivosti alkoholu, cigariet, kde sa bez komentára ponechal priestor pre vyjadrenia názorov žiakov. V závere sa uviedli fakty, informácie o pôsobení týchto drog na vyvíjajúci sa organizmus dospievajúcich.

Alkohol a cigarety

Prednáška nadväzovala na predchádzajúce aktivity. V úvodnej diskusii žiaci voľne vyjadrovali svoje postrehy z blízkeho okolia ako reakciu na otázky: Videli ste už opitého mladého človeka? Ako vyzeral? Ako sa správal? Ako na vás pôsobí človek s cigaretou?

Literárne scénky

Žiaci pod dohľadom odb. pracovníka samostatne tvorili v programe Microsoft Word literárne scenáre na motívy svojich príbehov z predchádzajúcich aktivít. Odb. pracovník im pomáhal najmä pri plnohodnotnom využívaní všetkých funkcií daného programu.

Marihuana a diskotékové drogy

Prednáška sa predovšetkým sústredila na riziká spojené s užívaním marihuany. Súčasťou prednášky bol aj nácvik asertívneho správania pri odmietaní a tiež ovládaní zvedavosti na základe uvažovania čo má väčšiu hodnotu – zdravie alebo dočasné dobrodružstvo s neistým koncom. Na záver sa formou diskusie mohli žiaci vyjadriť k téme, kto je ochotný podstúpiť riziko a prečo […]

Stretnutie koordinátora s odbornými pracovníkmi

Zhodnotenie doterajšej práce v aktivite, riešili sme nedostatky v aktivitách najmä v práci so žiakmi,hľadali sme kreatívnejšie riešenia práce so žiakmi, naplánovanli sme ďalšieč innosti – venovali sme sa najmä téme Nežiaduci vplyv ľahkých drog na organizmu – na túto tému sme naplánovali aktivitu so žiakmi.

Nežiaduci vplyv ľahkých drog na organizmus

Najprv sme so žiakmi realizovali braimstorming – mali vyjadriť všetko čo ich napadne v súvisloti s ľahkými drogami, následne bola žiakom odprezentovaná prezentácia v Programe Power point na tému Nežiaduci vplyv ľahkých drog na organizmus. Žiakov téma zaujala a začala zaujímavá diskusia na túto tému, žiaci rozprávali svoje názory, osobné skúsenosti, či skúsenosti kamarátov. Nakonie […]

Výtvarné a literárne spracovanie témy Nežiaduci vplyv ľahkých drog na organizmus.

V tejto aktivite sme nadviazali na tú , ktorá bola realizovaná 21.10.201. Na začiatku aktivity sme si spoločným rozhovorom zopakovali to, čo sa z minulej prezentácie dozvedeli – Nežiaduci vplyv ľahkých drog na organizmus. Žiaci na základe nadobudnutých poznatkov mali výtvarne a literárne spracovať túto tému.Žiaci pracovali vo dvojiciach a trojiciach, vytvárali básne a kreslili […]

Stretnutia koordinátora s odbornými pracovníkmi

Zhodnotenie predcházajúcej činnosti – aktivity realizované so žiakmi, aktivity na ktorých koordinátori pracovali samostatne. Nasledovalo rozdelenie úloh na nasledujúce obdobie – odborným pracovníkom sme pridelili názvy tém, ktoré majú spracovať ako prezentácie v programe Power point. Napokon sme diskutovali o tom, ako má vyzerať metodická príručka, čo bude obsahovať a odborným pracovníkom sa rozdelili úlohy […]

Ukončenie realizácie aktivity a celého projektu

Škola úspešne ukončila realizáciu aktivity, a to v rámci schváleného harmonogramu, s dosiahnutím plánovaného cieľa, plánovaných výstupov a naplnením ba prekročením plánovaných hodnôt merných ukazovateľov.