Aktivita 3.6.

 
Názov aktivity: Oživovanie starých zvykov a tradícii.
Špecifický cieľ: Implementácia Školského vzdelávacieho programu, inovácia foriem a metód vzdelávania.
Cieľ aktivity: Vzbudiť a podporiť záujem žiakov o minulosť našich predkov (zvyky, tradície, jazyk, piesne, tance, odevy, jedlá).
Trvanie aktivity: 24 mesiacov (10/2009 – 09/2011)
Popis aktivity: V rámci aktivity budú realizované činnosti:
• 3.6.1. Teoretická príprava, zbieranie a triedenie informácií
• 3.6.2. Tvorba elektronickej kroniky
• 3.6.3. Prezentovanie výsledkov práce
Cieľová skupina: Žiaci školy: žiaci (30 osôb) – vek 8-15 rokov
Koordinátor: Mgr. Emília Čenščáková
Odbor.personál: 4 osoby
Výdavky: 9 568,56 EUR
Výstupy aktivity: • Prezentácia (učebný materiál: 5 ks) – kontrolný bod činnosti: Teoretická príprava, zbieranie a triedenie informácií – využitie: výuka, publicita
• Kronika (učebný materiál: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Tvorba elektronickej kroniky – využitie: výuka, publicita
• Fotodokumentácia (dokumentácia: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Prezentovanie výsledkov práce
• Metodický materiál pre využitie metódy (metodický materiál: 1 ks) – využitie: výuka

 

Hodnotenie aktivity koordinátorom:

Mnohokrát si to už neuvedomujeme, ako sa nám pomaly pred očami rozplýva naša minulosť, pamätníci nám vymierajú a ani sa nenazdáme a všetka niekdajšia sláva obce, zvyky, tradície nám prekĺznu pomedzi prsty. To, čo sa dedilo z generácie na generáciu, ostane pochované v prachu minulosti. Preto bolo potrebné oživiť túto tému a zachytiť to, čo bolo pre našich predkov všednosťou. Je dôležité začať približovať deťom už od raného veku hodnoty, ktoré nám naši predkovia zanechali, kým sa ešte formujú ich charaktery, či postoje. Aj my prostredníctvom projektu Moderná škola- lepšia budúcnosť pre všetkých a realizáciou aktivity pod názvom ,, Oživovanie starých zvykov a tradícií “ sme chceli prispieť k tomu, aby sme si neprestali vážiť minulosť našich dedov, pradedov a zachovali si aspoň zrnko ich múdrosti a krásy pre ďalšie generácie.

Počas dvoch rokov sme spolu so žiakmi navštevovali starých občanov obce Haligovce, ale aj občanov zo susednej obce Veľká Lesná a v príjemnom ovzduší sme si zaznamenávali ich spomienky z detstva, aj dospelosti. Získavali sme veľmi cenné informácie o ich živote v oblasti Zamaguria, kde bol život v lone prírody krásny, ale veľmi ťažký. Na základe týchto poznatkov sme spracovávali kroniku, v ktorej sme sa zaoberali týmito oblasťami :

  • Vianočné zvyky a obrady, kde sme pri selektovaní materiálov zistili, že sviatky Vianoc boli chudobnejšie, ale ľudia vedeli, že tieto sviatky sú najmä o tajomstvách. Zrejme bolo viac času, menej stresu, starí rodičia čítali deťom vianočné príbehy, vysvetľovali staré zvyky a obyčaje. Aj keď každá doba kladie dôraz na iné hodnoty, je až prekvapujúce, ako sa zvyky vianočných sviatkov slávia v zásade v rovnakej podobe – ľudia piekli sviatočný koláč, obdarúvali sa, želali si dobro a hojnosť.
  • Jarné zvyky a obyčaje, z ktorých mnohé vzhľadom na vývojové zmeny dnes už stratili opodstatnenie, s niektorými sa stretávame v inej forme, prípadne len v archívnych, či literárnych prameňoch, niektoré zostali dodnes v zmenenej zábavnej funkcii.
  • Ľudový odev a textil, je príkladom, na ktorom sa zrejme najviac odrážajú všetky črty kultúry etnika. Podľa odevu môžeme charakterizovať nielen regionálnu , či dokonca lokálnu príslušnosť nositeľa, ale mnohokrát aj stavovskú príslušnosť, či šlo o roľníka, robotníka alebo pastiera.
  • Obživa ľudí v Zamagurí, veľa jedál zdomácnelo pričinením kurzov varenia a pečenia, tiež odchodom dievčat do zamestnania ( napr. rezne, buchty na pare … ).
  • Domáca výroba a remeslá, zistili sme, že goralský ľud musel ťažko pracovať, aby sa uživil.
  • Staviteľstvo a bývanie, hoci domčeky neboli honosné, aj v tých skromnejších bolo veľa lásky, družnosti a vzájomnej pomoci.
  • Rodinné zvykoslovie – narodenie, svadba, kar, oldomáš, jedenie, stolovanie a nápoje.
  • Folklór na Zamagurí.
  • Pltníctvo.

Z jednotlivých návštev sme si robili fotodokumentáciu, kde sme zachytávali aj šikovnosť starých občanov v oblasti niektorých remesiel, napr. rezbárstvo, tkáčstvo a pod. Vytvorili sme metodický materiál obsahujúci betlehemské hry, goralské hádanky, staré uchované piesne a staré goralské jedlá.

Navštívili sme Ľubovniansky hrad a taktiež skanzen v Starej Ľubovni a Bardejove, kde sme si dopĺňali potrebné poznatky. Priamo sme boli svedkami na vianočnej kolede a betlehemskej hre, ktorú nacvičili naši žiaci. V škole sme usporiadali spevácku súťaž pod názvom : Zamagurský slávik, kde prezentovali goralské piesne žiaci deviatich zamagurských škôl, vrátane našich žiakov.

Naše účinkovanie v jednotlivých aktivitách sme spracovali do piatich prezentácii, kde si môžeme kedykoľvek oživiť naše spomienky a necháť sa unášať dobou minulosti.

Cieľom aktivity bolo oživiť staré zvyky a tradície, čo sa nám v priebehu dvoch rokov podarilo. Uvedomili sme si, že bohatstvom každého národa je jeho kultúrne dedičstvo. Je základom kultúrnej identity, zdrojom kultúrnej rozmanitosti a vzájomnej odlišnosti. Formy a podoby tradičnej ľudovej kultúry sa neustále menia. Mnohé tradície ustupujú a hrozí im zánik. Preto je vhodné zintenzívniť záujem o ľudovú kultúru.

 

Začiatok realizácie projektu

Škola začala realizáciu aktivít projektu.

Stretnutie

Na prvom stretnutí sme si predbežne pripravili časový harmonogram úloh, ktoré nás v budúcnosti čakajú. Vybrali, prehodnotili a schválili sme priestorové možností najbližších pripravovaných aktivít. Určili sme vzorku žiakov, ktorí budú účastní na vianočných aktivitách.

Betlehemská hra

Uskutočnilo sa stretnutie s betlehemcami, kde si žiaci vytvárali fotodokumentáciu z predstavenia – Betlehemská hra. Cieľom bolo priblížiť žiakom hodnoty, ktoré nám naši predkovia zanechali, aby si vážili ich minulosť a zachovali si aspoň zrnko ich múdrosti a krásy.

Posviacka domovov

Žiaci sa zapojili do vianočnej posviacky domovov, za spoluúčasti správcu farnosti. Cieľom tejto aktivity je uchovanie si kresťanských zvykov v ich srdciach a uvedomenie si podstaty vianočných sviatkov.

Jarné zvyky

Žiaci navštívili dve staršie občianky z Veľkej Lesnej, kde získali informácie o jarných veľkonočných zvykoch a tradíciách.Doplnili si poznatky aj z oblasti staviteľsatva, bývania, remesiel, rodinného zvykoslovia a ľudových odevoch.

Zhodnotenie práce

Na stretnutí sme si predbežne zhodnotili doterajšiu prácu, pripravili a rozdelili sme si úlohy na ďalšie obdobie. Určili sme si zameranie ďalších aktivít „Jarné zvyky a obyčaje“.

Návšteva

Žiaci navštívili najstaršiu občianku obce Haligovce, kde si zaznamenávali autentické spomienky z dávnej minulosti, uchované goralské piesne.

Kroje nášho regiónu

Žiaci na základe svojich predstáv, poznatkov kreslili a farebne dotvárali kroje nášho regiónu. Rozlišovali časti ženského a mužského kroja a zaznamenávali odlišnosti krojov jednotlivých oblastí.

Kroje nášho regiónu

“Žiaci na základe svojich predstáv, poznatkov kreslili a farebne dotvárali kroje nášho regiónu. Rozlišovali časti ženského a mužského kroja a zaznamenávali odlišnosti krojov jednotlivých oblastí.

Zamagurský slávik

Súťaž sa niesla v príjemnom priateľskom ovzduší. Stretli sa tu žiaci 9 okolitých škôl, ktorí súťažili v speve goralských piesní. O žiackych výkonoch rozhodovala odborná porota, zložená z učiteľov ZUŠ. Žiaci našej školy sa umiestnili na dvoch 3. miestach.

Ľubovniansky hrad, skanzem

Žiaci navštívili Ľubovniansky hrad, kde sa aktívne zapájali do rozhovoru so sprievodcom a zaznamenávali si potrebné údaje do kroniky. Ďalšou návštevou bol skanzen, kde taktiež získavali nové informácie o živote v minulosti. Spestrením pre žiakov bolo výstúpenie sokoliarov v priestoroch hradu.

Prezentácie

Po selektovaní zozbieraných materiálov žiaci samostatne vytvárali prezentácie k vianočným zvykom a tradíciam. Vtejto aktivite uplatňovali nové získané vedomosti o živote našich predkov, ale aj svoju predstavivosť a estetické cítenie. Zároveň si žiaci utvrdili zručnosti v práci s programom Power Point.

Stretnutie

Na stretnutí sme zhodnotili priebeh a výsledky jednotlivých aktivít, rozdelili sme si úlohy na ďalšie obdobie. Naplánovali sme si návštevu staršej občianky (Habiňákovej), po predbežnom dohovore s ňou.

Návšteva starš. občianky

Stretnutie so staršou občiankou obce, A. Habiňákovou obohatilo našich žiakov o nové a veľmi zaujímavé poznatky, hlavne z oblasti stravovania našich predkov. Jej spomienky z detstva žiaci zaznamenávali a za sprostredkované informácie sa odmenili spevom goralských piesní. Počas návštevy tvorili aj fotodokumentáciu.

Návšteva skanzenu- Bardejov

Pri návšteve skanzenu v Bardejove žiaci mapovali drevenice, ktoré boli vhodným objektom na porovnávanie s drevenicami v skanzene v S. Ľubovni a taktiež s drevenicami v obciach, kde sami žijú. Podrobne skúmali aj interiéry jednotlivých dreveničiek, ktoré boli zdobené krásnymi zachovanými obrazmi, prevažne s náboženskými motívmi. Počas celej návštevy a obhliadky tvorili fotodokumentáciu.

Stretnutie s odbornými pracovníkmi

Na sretnutí s odbornými pracovníkmi sme zhodnotili našu doterajšiu činnosť a prehodnotili nedostatky, týkajúce sa hlavne výstupných aktivít. Boli navrhnuté a prijaté východiská nápravy – estetické doladenie metodických materiálov a prijaté námety ďalších plánovaných aktivít. V závere nasledovalo rozdelenie úloh na ďalšie obdobie.

Návšteva st. občanov

Stretnutie so starším manželským párom, Margitou a Jozefom Mačutekovými- zaznamenávanie spomienok z detských čias, prehliadka rezbárskeho umenia p . Mačuteka, tvorba fotodokumentácie.

Stretnutie koordinátora s odbornými pracovníkmi

Stretnutie koordinátora s odbornými pracovníkmi, zhodnotenie doterajšej práce, pripomienky k obsahu kroniky, príprava výstupnej aktivity – návrhy, nápady (pozvanie starších občanov, ktorí prispeli k plneniu daných úloh na posedenie pri goralských piesňach, na ochutnávku goralských jedál).

Stretnutie s odb. pracovníkmi

Stretnutie s odbornými pracovníkmi. Zhodnotenie uskutoč. aktivít od posledného stretnutia. Analýza a odsúhlasenie prezentácii J. Jánošík – Zajatec Niedzeckého zámku a prezentácia Čo spája kráľa Madagaskaru s Ľubovnianskym hradom? Príprava podkladov na tvorbu tematickej prezentácie na tému Spišské mestá v zálohu.

Ukončenie realizácie aktivity a celého projektu

Škola úspešne ukončila realizáciu aktivity, a to v rámci schváleného harmonogramu, s dosiahnutím plánovaného cieľa, plánovaných výstupov a naplnením ba prekročením plánovaných hodnôt merných ukazovateľov.

Vianočné koledy

3. ročník – Hudobná výchova
V úvode vyučovacej hodiny bola využitá elektronická kronika, z ktorej sme čerpali informácie o vianočných zvykoch a tradíciách v našom Zamagurí.
Žiaci sa oboznámili s rôznymi zvykmi tradujúcimi sa dodnes, ktoré boli motiváciou pri osvojovaní si krásnych vianočných kolied.

Vianočné koledy

8. ročník – Výchova umením
V rámci vyučovacej hodiny bola využitá prezentácia ‘Betlehemská hra’, v ktorej si hlavné úlohy zahrali žiaci našej školy.
Prostredníctvom nej si oživili staré zvyky a obyčaje z oblasti Zamagurie.
V malých testových úlohách si overili svoje poznatky a vianočné zvyky.
Žiaci si mohli porovnať jednotlivé ukážky z okolitých obcí, vnímať rozdiely v nárečiach a obsahu.
Spoločne si žiaci vybrali jednu z hier, ktorú si aj zahrali. Záver sa niesol v dobrej predvianočnej nálade.

Zamagurský slávik

2. ročník, 3. ročník, 6. ročník – Regionálna spevácka súťaž
V rámci regionálnej speváckej súťaže ‘Zamagurský slávik’ organizovanej našou školou sme využili krásne chlapčenské a dievčenské goralské kroje, ktorými žiaci reprezentovali naše uchované kultúrne dedičstvo, k čomu prispeli aj goralské piesne prednesené žiakmi našej školy.

Kronika

3. ročník – Vlastiveda
V expozičnej časti hodiny sme využili na spestrenie vzdelávacieho procesu elektronickú kroniku, v ktorej si žiaci prezreli jednotlivé kapitoly s obrázkovým materiálom, urobili si potrebné poznámky a náčrt, ako má kronika vyzerať.

Jedálny lístok

1. ročník – Prírodoveda
Na vyučovacej hodiny, na ktorej si žiaci formou hry a zábavy zostavovali jedálny lístok a rozprávali sa o zdravej výžive sme na spestrenie využili metodický materiál ‘Staré goralské jedlá’.
Žiaci si priamo na interaktívnej tabuli mohli pozrieť ako dané jedlo vyzerá a podľa záujmu si robili ilustrácie.

Príprava programu na vianočnú besiedku

1. ročník, 3. ročník – Triednická hodina
V motivačnej časti hodiny sme využili vzdelávací modul ‘Betlehemská hra’, kde si žiaci pozreli celú hru zo Zamaguria, ako ju naštudovali naši deviataci.
Okrem prednesov si žiaci všímali goralské kroje, v ktorých účinkujúci vyzerali vierohodne.
Aj mladší sa pustili s chuťou do nácviku podobného kultúrneho programu.

Ľudové hádanky o zime

3. ročník – Čítanie
Metodický materiál Goralské hádanky zo Zamaguria nám spestrili vyučovaciu hodinu a priblížili žiakom goralské nárečie, ktorým mnohí doma rozprávajú s rodičmi a príbuznými.
Do zbierky prispeli svojimi hádankami aj samotní žiaci.

Vianočné koledy

3. ročník – Hudobná výchova
V úvode vyučovacej hodiny bola využitá elektronická kronika, z ktorej sme čerpali informácie o vianočných zvykoch a tradíciách v našom Zamagurí.
Žiaci sa oboznámili s rôznymi zvykmi tradujúcimi sa dodnes, ktoré boli motiváciou pri osvojovaní si krásnych vianočných kolied.

Predmety ako svedkovia doby

3. ročník – Vlastiveda
Pri učive Predmety ako svedkovia doby sme využili materiály z elektronickej kroniky, ktorá je u žiakov obľúbená a žiaci sa vedia v nej orientovať.
Podľa potreby a záujmu si vyberali vhodné fakty a obrázky.

Fašiangy, fašiangy

3. ročník – Hudobná výchova
Aj obdobie Fašiangov nesie svoje čaro.
O zvyklostiach v tomto období sme sa dočítali v našej elektronickej kronike, ktorá nám poslúžila ako motivačný prvok na vyučovacej hodine pri osvojovaní si novej piesne.
Na interaktívnej tabuli si žiaci pozreli okrem textovej časti aj obrázkový materiál.

Ľudové tradície a remeslá

1. ročník, 3. ročník – Pracovné vyučovanie
Po zapnutí interaktívnej tabule a následne elektronickej kroniky v úvodnej časti hodiny, si žiaci v stati o Veľkej noci pozreli ľudové zvyky a tradície v našom regióne počas tohto najväčšieho sviatku v roku.
Postupne si uvedomovali tajomstvá sviatkov jari a motivovali sa pri výrobe nádherných kraslíc.
Práce sa vydarili a žiaci si odnášali domov s kraslicou aj kúsok seba.

Kronika

3. ročník – Vlastiveda
V expozičnej časti hodiny sme využili na spestrenie vzdelávacieho procesu elektronickú kroniku, v ktorej si žiaci prezreli jednotlivé kapitoly s obrázkovým materiálom, urobili si potrebné poznámky a náčrt, ako má kronika vyzerať.

Ľudové tradície a remeslá

1. ročník, 3. ročník – Pracovné vyučovanie
Po zapnutí interaktívnej tabule a následne elektronickej kroniky v úvodnej časti hodiny, si žiaci v stati o Vianociach pozreli ľudové zvyky a tradície v našom regióne počas tohto krásneho sviatku v roku. Postupne si uvedomovali tajomstvá sviatkov zimy a motivovali sa pri výrobe nádherných vianočných ozdôb. Práce sa vydarili a žiaci si odnášali domov s ozdobou aj pocit dobre vykonanej práce.

Pásli ovce valasi

3. ročník – Hudobná výchova
Po zapnutí interaktívnej tabule a následne elektronickej kroniky v úvodnej časti hodiny, si žiaci v stati o Vianociach pozreli ľudové zvyky a tradície v našom regióne počas tohto krásneho sviatku v roku. Postupne si uvedomovali tajomstvá sviatkov zimy a motivovali sa pri nácviku vianočnej koledy. Spev sa niesol v duchu pokoja a priateľstva.

Ľudové hádanky o zime

3. ročník – Čítanie
Metodický materiál Goralské hádanky zo Zamaguria nám spestrili vyučovaciu hodinu a priblížili žiakom goralské nárečie, ktorým mnohí doma rozprávajú s rodičmi a príbuznými. Do zbierky prispeli svojimi hádankami aj samotní žiaci.

Predmety ako svedkovia doby

3. ročník – Vlastiveda
Pri učive Predmety ako svedkovia doby sme využili materiály z elektronickej kroniky, ktorá je u žiakov obľúbená a žiaci sa vedia v nej orientovať. Podľa potreby a záujmu si vyberali vhodné fakty a obrázky.

Fašiangy, fašiangy

3. ročník – Hudobná výchova
Aj obdobie Fašiangov nesie svoje čaro. O zvyklostiach v tomto období sme sa dočítali v našej elektronické kronike, ktorá nám poslúžila ako motivačný prvok na vyučovacej hodine pri osvojovaní si novej piesne. Na interaktívnej tabuli si žiaci pozreli okrem textovej časti aj obrázkový materiál.

Ľudové tradície k Vianociam

3. ročník – Pracovné vyučovanie
V úvode vyučovacej hodiny bola využitá elektronická kronika, z ktorej sme čerpali informácie o vianočných zvykoch a tradíciách v našom Zamagurí.
Žiaci sa oboznámili s rôznymi zvykmi tradujúcimi sa dodnes, ktoré boli motiváciou pri výrobe vianočných ozdôb.

Vianoce

1. ročník – Prírodoveda
Aj vianočné obdobie má svoje čaro. O zvyklostiach v tomto období sme sa dočítali v našej elektronické kronike, ktorá nám poslúžila ako motivačný prvok na vyučovacej hodine pri rozprávaní o Vianociach. Na interaktívnej tabuli si žiaci pozreli okrem textovej časti aj obrázkový materiál.

Predmety ako svedkovia doby

3. ročník – Vlastiveda
Pri učive Predmety ako svedkovia doby sme využili materiály z elektronickej kroniky, ktorá je u žiakov obľúbená a žiaci sa vedia v nej orientovať. Podľa potreby a záujmu si vyberali vhodné fakty a obrázky.

Ľudové tradície k Veľkej noci

1. ročník, 3. ročník – Pracovné vyučovanie
Po zapnutí interaktívnej tabule a následne elektronickej kroniky v úvodnej časti hodiny, si žiaci v stati o Veľkej noci pozreli ľudové zvyky a tradície v našom regióne počas tohto najväčšieho cirkevného sviatku v roku. Postupne si uvedomovali tajomstvá sviatkov jari a motivovali sa pri výrobe nádherných kraslíc. Práce sa vydarili a žiaci si odnášali domov s kraslicou aj kúsok veľkonočného čara.

Ľudové tradície k Vianociam – stolovanie

4.ročník – Pracovné vyučovanie
Po zapnutí interaktívnej tabule a následne elektronickej kroniky v úvodnej časti hodiny, si žiaci v stati o Vianociach pozreli ľudové zvyky a tradície v našom regióne počas tohto cirkevného sviatku. Postupne si uvedomovali tajomstvá sviatkov a motivovali sa pri výrobe nádherných vianočných darčekov. Práce sa vydarili a žiaci si odnášali domov okrem krásneho prekvapenia aj dobrý pocit zo svojich výtvorov.

Diskusia: Vianočné zvyky

4.ročník – Slovenský jazyk
V motivačnej časti hodiny sme využili interaktívny modul Betlehemská hra, kde si žiaci pozreli celú hru zo Zamaguria, ako ju naštudovali naši deviataci. Okrem prednesov si žiaci všímali goralské kroje, v ktorých účinkujúci vyzerali vierohodne. V diskusii uvádzali svoje dojmy a postrehy, taktiež vyjadrovali svoj názor na uchovávané zvyky a tradície v našom regióne.

Ideme s koledou

9.ročník – Slovenský jazyk
Na hodine žiaci rozprávali, čo všetko o kolede vedia – všetky informácie sme zapisovali na obrázok kresleného betlehemu na interaktívnej tabuli. Odpovedali na otázky, prečo práve betlehem je najdôležitejší, čo znamená koleda v ich živote, kedy sa koledy počúvajú, ako vznikli. V záverečnej fáze hodiny sme besedovali o miestnych zvykoch a tradíciách. Na interaktívnej tabuli sme si premietli prezentáciu Betlehemská hra a pozreli si záznam ľudovej hry, s ktorou aj v súčasnosti chodievajú mladí chlapci koledovať na Štedrý deň.

Krajina, kronika

3.ročník – Vlastiveda
V expozičnej časti hodiny sme využili na spestrenie vzdelávacieho procesu elektronickú kroniku, v ktorej si žiaci prezreli jednotlivé kapitoly s obrázkovým materiálom, urobili si potrebné poznámky a náčrt, ako má kronika vyzerať.

Tradície k Vianociam

3. ročník – Pracovné vyučovanie
V úvode vyučovacej hodiny bola využitá elektronická kronika, z ktorej sme čerpali informácie o vianočných zvykoch a tradíciách v našom Zamagurí.
Žiaci sa oboznámili s rôznymi zvykmi tradujúcimi sa dodnes, ktoré boli motiváciou pri výrobe vianočných ozdôb.

Ľudové hádanky

3. ročník – Čítanie
Metodický materiál Goralské hádanky zo Zamaguria nám spestrili vyučovaciu hodinu a priblížili žiakom goralské nárečie, ktorým mnohí doma rozprávajú s rodičmi a príbuznými. Do zbierky prispeli svojimi hádankami aj samotní žiaci.

Predmety ako svedkovia doby

3. ročník – Vlastiveda
Pri učive Predmety ako svedkovia doby sme využili materiály z elektronickej kroniky, ktorá je u žiakov obľúbená a žiaci sa vedia v nej orientovať. Podľa potreby a záujmu si vyberali vhodné fakty a obrázky.

Tradície k Veľkej noci

3. ročník – Pracovné vyučovanie
Po zapnutí interaktívnej tabule a následne elektronickej kroniky v úvodnej časti hodiny, si žiaci v stati o Veľkej noci pozreli ľudové zvyky a tradície v našom regióne počas tohto najväčšieho cirkevného sviatku v roku. Postupne si uvedomovali tajomstvá sviatkov jari a motivovali sa pri výrobe nádherných kraslíc. Práce sa vydarili a žiaci si odnášali domov s kraslicou aj kúsok veľkonočného čara.

Kronika

3. ročník – Vlastiveda
V expozičnej časti hodiny sme využili na spestrenie vzdelávacieho procesu elektronickú kroniku, v ktorej si žiaci prezreli jednotlivé kapitoly s obrázkovým materiálom, urobili si potrebné poznámky a náčrt, ako má kronika vyzerať.