Aktivita 3.2.

 
Názov aktivity: Ochrany prírody a človeka.
Špecifický cieľ: Implementácia Školského vzdelávacieho programu, inovácia foriem a metód vzdelávania.
Cieľ aktivity: Prehĺbiť záujem žiakov o prírodu – naučiť ich spoznávať rastliny v prírode, so zameraním na liečivé a rastliny a endemity. Žiaci sa naučia chápať úlohu človeka ako súčasti prírody pri jej ochrane. Pobyt v prírode môže byť pre neopatrného človeka aj nebezpečný (konzumácia jedovatých rastlín, uštipnutie hadom alebo hmyzom), preto sa žiaci naučia aj poskytnúť prvú pomoc.
Trvanie aktivity: 24 mesiacov (10/2009 – 09/2011)
Popis aktivity: V rámci aktivity budú realizované činnosti:
• 3.2.1. Príprava aktivity
• 3.2.2. Teoretická príprava – prírodoveda
• 3.2.3. Teoretická príprava – prvá pomoc
• 3.2.4. Práca v teréne
• 3.2.5. Spracovanie vzoriek, tvorba herbáru
• 3.2.6. Spracovanie záznamu zážitkov a činností
Cieľová skupina: Žiaci školy: žiaci (50 osôb) – vek 6-15 rokov
Koordinátor: Mgr. Anna Gondeková
Odbor.personál: 5 osôb
Výdavky: 6 759,76 EUR
Výstupy aktivity: • Učebný materiál o okolitej prírode (učebný materiál: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Spracovanie záznamu zážitkov a činností – využitie: výuka
• Učebný materiál o poskytovaní prvej pomoci (učebný materiál: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Spracovanie záznamu zážitkov a činností – využitie: výuka
• Herbár (učebný materiál: 1 ks) – kontrolný bod činnosti: Spracovanie vzoriek, tvorba herbáru – využitie: výuka
• Metodický materiál pre využitie metódy (metodický materiál: 1 ks) – využitie: výuka
• Učebné pomôcky (didaktický prostriedok: 30 ks) – využitie: výuka

 

Hodnotenie aktivity koordinátorom:

Príroda tvorí neodmysliteľnú súčasť našej krajiny. Je všade vôkol nás, obklopuje nás. Preto táto aktivita bola zameraná na interakciu človek a príroda. Pomocou tejto aktivity sme smerovali k tomu, aby si žiaci našej školy upevnili vzájomný vzťah s prírodou, v ktorej žijú. Zberom liečivých rastlín, z ktorých sme ako finálny produkt aktivity vytvárali herbár, sme bližšie spoznávali prírodu, naučili sme sa spoznávať liečivé rastliny, ktoré naši predkovia využívali ako primárne liečivá.

Aktivitu sme začali prednáškou o Endemitoch Pienin, zaoberali sme rastlinami, ktoré našli svoje stanovisko práve v malebnom Zamagurí, priamo v lone Pieninského národného parku. Po zoznámení sa žiakov s endemitmi z ríše rastlín sme pokračovali prednáškou o liečivých rastlinách Pienin. Po teoretickej predpríprave na aktivitu prišla na rad prax. Spoločne sa žiaci pod vedením odborných pracovníkov vybrali do terénu – a to do okolia obce Haligovce, ktorej časť leží priamo v národnom parku. V prírode sme zbierali liečivé rastliny, popisovali sme si ich. Všímali sme si stavbu tela rastlín, výšku tela rastliny, jej farbu, usporiadanie listov a kvetov, súkvetia. Zaoberali sme sa aj problematikou liečivej sily týchto vzácnych rastlín.

Po práci v teréne prišlo na rad lisovanie. Liečivé byliny sme vkladali do papierov a pripravovali na lisovanie. Takto pripravené rastliny sme uskladňovali v tvrdých obaloch, ktoré boli pokryté knihami, aby ich zaťažili v dostatočnej miere. Lisovanie spočívalo v počiatočnom narovnaní rastliny na papieri, aby boli nepoškodené všetky časti tela rastliny – a to kvet, stonka, listy, koreň. Takto pripravené rastliny sme pritlačili knihami, a po troch dňoch sme skontrolovali, či rastliny nie sú prilepené o papier. Vylisované rastliny sme lepili na biely výkres formátu A3. Po nalepení sme vytvorili stručnú charakteristiku rastliny, ktorá spočívala zo slovenského a latinského názvu, ako aj lokality zberu a dátumu, kedy sme rastlinu odtrhli. Zadná časť herbárového listu je venovaná stručnej charakteristike rastliny – a to popisu rastliny, lokalite výskytu, častiam, ktoré slúžia na zber pre účely liečiteľstva, a úžitku.

Herbár, ktorý sme aktivitou vytvorili a ktorý je finálnym výsledkom 24 mesačnej aktivity, slúži žiakom pre účely vzdelávania. Na pamäti máme, že každá rastlina či bylinka má liečivé účinky a kladne vplýva na organizmus človeka. V minulosti ľudia nepoznali liečivé tablety, antibiotiká či šumivé vitamínové doplnky, ale práve príroda bola miestom lekárne a prírodnej medicíny.

So žiakmi sme sa nezameriavali iba na mapovanie stanovíšť výskytu liečivých rastlín, zberom, lisovaním a tvorbou herbáru, ale taktiež sme sa učili postup zberu, lisovania. Zozbierané rastliny sme pozorovali lupou a mikroskopom, žiaci sa naučili pracovať s týmito biologickými pomôckami, sledovať piestiky a tyčinky liečivých rastlín.

V tejto aktivite sa žiaci učili správne poskytnúť prvú pomoc a v rámci toho aj umelé dýchanie pomocou figuríny. Vedieť privolať RZP /čísla/. Naučili sa správať v prírode, kde na nich číha nebezpečenstvo v podobe uštipnutia hadom a hmyzom.

Výsledkom našej práce je spomínaný herbár, ale aj didaktické pomôcky, ktoré sa vo vyučovaní priamo využívajú. Byliny s názvom ďatelina lúčna, sedmokráska obyčajná, čakanka obyčajná, či žltá prvosienka vyššia nie sú pre žiakov niečím neznámym. Poznajú ich podľa výzoru, ale dôležité je, že dokážu silou bylín liečiť neduhy, ktoré trápia nielen ich, ale aj ich blízkych. Aktivitou sme vytvorili aj metodickú príručkou, ktorá slúži pre žiakov ako materiál pri nadobúdaní nových vedomostí a zručností s rastlinami, ale aj učebný materiál o okolitej prírode.

Spolu so žiakmi sme pochopili, že príroda je všetko okolo nás, čo nás obklopuje. Vlastní obrovský potenciál, ktorým je liečivá sila rastlín. Vďaka aktivite sme bližšie spoznali to, o čom sme mnohokrát netušili, že príroda má obrovskú liečivú silu.

 

Začiatok realizácie projektu

Škola začala realizáciu aktivít projektu.

Stretnutie odborných pracovníkov

Odborní pracovníci spoločne s koordinátorom aktivity projektu sa dohodli na realizácií aktivity, zosúladili ciele danej problematiky. Pokúsili sa podať návrhy na efektívnu prácu s dosahovaním čo najpotrebnejších výsledkov.

Endemity Pienin

Náučná prednáška oboznámila žiakov o flóre národného parku. Vzbudila záujem o prírodu a chránené rastliny. Hovorené slovo vizuálne doplnila aj obrazová prezentácia rastlinných endemitov. Žiaci si tu otestovali svoje vedomosti.

Rozdelenie úloh

Stretnutie koordinátora aktivity s odbornými pracovníkmi projektu bol zameraný na zosumarizovanie doterajšej práce a na podrobnú analýzu jednotlivých uskutočnených činností. Väčšia pozornosť sa venovala problematike rozdelenia úloh na nasledujúce obdobie. Jednotliví pracovníci aktivity projektu majú vyhľadávať encyklopédie s vizuálnym obrazom a textovým popisom liečivých rastlín nachádzajúcich sa v oblasti školy a priľahlej časti Pieninského národného […]

Liečivé rastliny

Žiaci našej školy si vypočuli prednášku odbornej pracovníčky projektu Ing. Margaréty Malatinovej na zaujímavú tému Liečivé rastliny. Žiaci po vypočutí prednášky a vizuálnom spracovaní informácií prostredníctvom prezentácie na interaktívnej tabuli získali poznatky ako správne zbierať liečivú časť rastliny, ako ju následne sušiť a ako skladovať. Priestor patril aj diskusií o využití liečivých rastlín. Žiaci obohatili […]

Zber rastlín

Žiaci školy v teréne vyhľadávali a spoznávali liečivé rastliny, následne ich zbierali a potom pripravili na sušenie. Lisované rastliny budú slúžiť ako podkladový materiál pre vytvorenie a spracovanie herbára, ktorý zároveň bude slúžiť ako demonštračná pomôcka pri vyučovaní biológie a prírodovedy.

Poskytovanie prvej pomoci

“Žiaci boli poučený ako postupovať pri poskytovaní prvej pomoci pri uhryznutí hmyzom a hadom. Poskytovali pomoc zraneným spolužiakom a zároveň sa učili vzájomnej spolupráci v kritických situáciách.

Zostavovanie herbára

Žiaci zostavovali herbár z vylisovaných liečivých rastlín, ktoré majú svoje stanovištia v Pieninách. Po skončení zostavovania herbáru pokračovali v zbere ďalších druhov liečivých rastlín.

Zber rastlín

Žiaci našej školy pod dohľadom odborných pracovníkov zbierali liečivé rastliny v lokalite Pienin. Pri zbere rastlín sa zaujímali o prirodzené stanovištia výskytu daných liečivých rastlín, všímali si ich vzhľad, výšku, farebnosť, spôsob usporiadania listov. Rastliny lisovali a budú slúžiť ako učebná pomôcka pre vyučovanie biológie a prírodovedy.

Zber rastlín

Vybraní žiaci našej školy pod dohľadom odborných pracovníkov prechádzali prírodou PIENAPU a zároveň zbierali liečivé rastliny v lokalite Pieninského národného parku. Po zbere rastliny lisovali vkladaním do hrubých kníh.  Z vylisovaných rastlín sa vytvorí herbár slúžiaci ako pomôcka pri vyučovaní biológie a prírodovedy.

Zber rastlín

Vybraní žiaci našej školy pod dohľadom odborných pracovníkov prechádzali prírodou PIENAPU a zároveň zbierali liečivé rastliny v lokalite Pieninského národného parku. Po zbere rastliny lisovali vkladaním do hrubých kníh, aby nadobudli vylisovaný tvar. Takto pripravené rastliny budú slúžiť pre vytvorenie herbáru liečivých rastlín, ktorý sa bude využívať ako učebná pomôcka na vyučovacích hodinách prírodovedy a […]

Tvorba herbáru

Stretnutie odborných pracovníkov so žiakmi sa realizovalo v našej škole.  Úlohou žiakov bolo za pomoci odborných pracovníkov zostavovať a lepiť herbár z vylisovaných liečivých rastlín, ktoré sme so žiakmi počas letných mesiacov zbierali. Počas aktivity sme vytvárali aj fotodokumentáciu, ktorá bude slúžiť ako materiál pre spracovanie didaktických pomôcok.

Tvorba herbáru

Úlohou stretnutia odborných pracovníkov so žiakmi bolo zostavovanie a lepenie herbáru zo zozbieraných vylisovaných liečivých rastlín, ktoré majú svoje stanovište v blízkosti školy, poprípade v extraviláne obce alebo oblasti Pieninského národného parku.  Časťou stretnutia bola aj tvorba fotodokumentácie. 

Tvorba herbáru

Stretnutie odborných pracovníkov so žiakmi sa uskutočnilo v budove školy. Žiaci zostavovali a lepili herbár z vylisovaných liečivých rastlín, zároveň počas celej aktivity bola zhotovovaná tvorba fotodokumentácie, ktorá poslúži ako materiál pre spracovanie didaktických pomôcok.

Tvorba herbáru

Popoludnie aktivity patrilo stretnutiu odborných pracovníkov parciálnej aktivity projektu so žiakmi, ktoré sa uskutočnilo v budove našej školy. Úlohou bolo z vopred vylisovaných a vysušených rastlín zozbieraných v okolí školy, obce a Pieninského národného parku zostavovať a lepiť herbár z vylisovaných liečivých rastlín. Dôležitou súčasťou stretnutia bola aj tvorba fotodokumentácie, ktorá slúži na vytváranie didaktických […]

Stretnutie koordinátora s odbornými pracovníkmi

Aktivita projektu Ochrana prírody a človeka bola zameraná na dôkladnú analýzu stavu vytvoreného herbára, ktorý bude v budúcnosti slúžiť ako učebná pomôcka na hodinách biológie. Herbár je tvorený z liečivých bylín a rastlín nachádzajúcich sa v okolí školy v katastrálnom území Haligoviec, prípadne v širšom okolí Pieninského národného parku.

Ukončenie realizácie aktivity a celého projektu

Škola úspešne ukončila realizáciu aktivity, a to v rámci schváleného harmonogramu, s dosiahnutím plánovaného cieľa, plánovaných výstupov a naplnením ba prekročením plánovaných hodnôt merných ukazovateľov.

Pozorovanie rastlinnej bunky

6. ročník – Biológia
Na vyučovacej hodine sme pozorovali pomocou mikroskopu bunky cibule.
Na úvod sme si pripravili preparát cibule, a to takto: na podložné sklíčko si položíme tenký plátok cibule, na ktorý kvapkadlom kvapneme kvapku vody, preparačnou ihlou vyrovnáme plátok cibule a prikryjeme nadložným sklíčkom.
Takto pripravený preparát pripevníme na stolček mikroskopu.
Následne cez okulár mikroskopu pozorujeme jadrá a steny buniek cibule.
Žiaci počas pozorovania pracujú vo dvojiciach a nákresy z pozorovania si načrtnú do zošitov.

Skúmanie štruktúry žuly

7. ročník – Biológia
Na vyučovacej hodine žiaci pozorovali štruktúru žuly pomocou lupy.
Každý žiak dostal k pozorovaniu vzorku žuly a lupu, pozorovanie vykonávali samostatne.
Pozorovaním zistili nasledovná štruktúru horniny: kremeň – nepravidelné zrná sivobiele až priesvitné, živec – nepravidelné zrná biele, sľuda – tabuľkovité tmavé kryštály . Následne si žiaci nákres skúmania načrtli do zošitov a popísali zložky žuly.

Zásady prvej pomoci

7. ročník – Biológia
Na vyučovacej hodine sa žiaci naučili na figuríne ako správne resuscitovať:
1. kľakneme si po boku figuríny v úrovni hrudníka. Dlaň jednej ruky položíme na stred jej hrudníka,
2. dlaň druhej na chrbát prvej a zovrieme prsty, prsty sa nesmú dotýkať hrudníka,
3. vystrieme ruky nad figurínou a kolmo zatlačíme na hrudnú časť a stlačíme hrudník o 4-5 cm. Uvoľníme tlak, ale ruky ostanú na hrudníku. Správnu hĺbku stlačenia nám signalizuje zelené svetlo. Necháme, aby sa hrudník úplne vrátil do pôvodnej polohy, potom ho znovu stlačíme. Opakujeme to 30 krát,
4. tlakom na čelo a stlačením nosných dierok zakloníme hlavu, zdvihneme bradu a 2 krát vdýchneme do úst. Správne vdýchnutie signalizuje žltá kontrolka.

Herbár liečivých rastlín

6. ročník – Biológia
Žiaci na vyučovacej hodine pracovali so zhotoveným herbárom, ktorý vytvárali v rámci projektu.
Prezerali si 30 lisovaných rastlín a k jednotlivým si zapisovali ich stručné charakteristiky.
Z herbárových listov získavali aj informácie o použití a liečivých účinkoch.
Vizuálne herbár tvoril dôležitú súčasť výučby.

Tráviaca sústava

7. ročník – Biológia
Po zapnutí interaktívnej tabule sme si so žiakmi zopakovali jednotlivé sústavy človeka. Následne premietaním IT sa žiaci oboznámili s tráviacou sústavou, jej zložkami, ktoré vizuálne spracovávali a v záverečnej časti hodiny sa pomocou hlasovacieho zariadenia testovali v testovej časti modulu.

Geologické éry vývoja našej planéty Zem

8. ročník – Biológia
Po zapnutí tabule a modulu o geologických obdobiach vývoja Zeme sa žiaci učili o érach, v ktorých sa vyvíjala naša planéta. Pomocou modulu si objasnili stavbu Zeme a jej vývoj. Tieto informácie sledovali na snímkach modulu. Po zaznamenaní si poznámok do zošita testovali svoje vedomosti v testovej časti modulu pomocou hlasovacieho zariadenia a to individuálnou formou.

Ekosystém

8. ročník – Biológia
Na vyučovacej hodine žiaci pracovali s modulom Ekosystém. Počas vysvetľovania učiva žiaci sledovali modul, ktorý im priblížil vysvetľovanú problematiku. Následne žiaci hlasovacím zariadením hlasovali za správnu odpoveď v testovej časti modulu, ktorý im následne vyhodnotil mieru ich správnych odpovedí.

Ekosystém

5. ročník – Biológia
Na vyučovacej hodine žiaci pracovali s modulom Ekosystém. Počas vysvetľovania učiva žiaci sledovali modul, ktorý im priblížil vysvetľovanú problematiku. Následne žiaci hlasovacím zariadením hlasovali za správnu odpoveď v testovej časti modulu, ktorý im následne vyhodnotil mieru ich správnych odpovedí.

Stavba Zeme

8. ročník – Biológia
Počas vyučovacej hodiny bola žiakom demonštrovaná stavba planéty Zem. Žiaci sa oboznámili s jednotlivými vrstvami telesa a ich funkciami a zložením. Použitý bol modul s názvom ‘Stavba Zeme’.